Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wetterstrom skrev:jo självklart ska man hålla koll på vad som gäller , jag har haft körkort i 12-13 år nu och jag har ingen koll alls på skyltar och hur man ska blinka i rondell mm , hade aldrig klarat av att ta körkort idag speciellt inte teorin,köra bil kan man ju självklart men som sagt det som gäller idag vet jag inte
Håller med.. :) Körkortet får man hålla hårt i, eftersom man garanterat kuggat om skulle ta om teorin...

Rondeller är en gåta eftersom det ändrats genom åren. Det senaste tror jag är att man aldrig blinkar vänster i en rondell, utan bara blinkar höger när man kommer till den avfart man ska ta eller om man byter fil... Själv tycker jag det är bäst att vara övertydlig i rondeller och även blinka åt vänster när man ska 3/4 varv och sen höger när man kör ut..
Rent allmänt skiter väl "folk" i det mesta numera
Stopplikt - ser dagligen flera som bara skiter i det
Parkera på fel sida på vägen - dagligen
Handikapp P-plats - inte så ofta någon, men händer för ofta
Hindret på "sin" sida - man svänger bara ut mot mötande
Filbyte - man svänger, med lite tur så blinkar man lite samtidigt
osv
Det sitter alla möjliga skyltar överallt, som inget bryr sig om, och det händer heller inget om man skiter i det

Påpekade för Polisen som stoppade mig för att blåsa vid mitt barns skola att man kunde titta på ett flertal felparkerade bilar på gatorna vid skolan - i praktiken så man att man inte orkade, man körde förbi dessa på hemvägen till munkarna
Momentum skrev:Rent allmänt skiter väl "folk" i det mesta numera
Stopplikt - ser dagligen flera som bara skiter i det
Parkera på fel sida på vägen - dagligen
Handikapp P-plats - inte så ofta någon, men händer för ofta
Hindret på "sin" sida - man svänger bara ut mot mötande
Filbyte - man svänger, med lite tur så blinkar man lite samtidigt
osv
Det sitter alla möjliga skyltar överallt, som inget bryr sig om, och det händer heller inget om man skiter i det

Påpekade för Polisen som stoppade mig för att blåsa vid mitt barns skola att man kunde titta på ett flertal felparkerade bilar på gatorna vid skolan - i praktiken så man att man inte orkade, man körde förbi dessa på hemvägen till munkarna
Det där med blinkers...
Jag tror det är tillval på moderna bilar, och tillval kostar pengar så man lägger hellre pengarna på design, stora fälgar, blingbling o.s.v.
Verkar vara dyrast tillval på de 'finare' bilarna, som BMW, Audi, Mercedes, e.t.c.
Jacobsson skrev:Sist ställde jag mig på tvären bakom tre bilar och drog sladden mellan, det gick kanon men det var två mindre nöjda förare som blev inparkerade.
Inte helt rätt av mig men efter lite snack kommer i alla fall inte dessa herrar stå där igen.
:-)-) :-)-) helrätt. Underbart "tilltag".. :lol:
/Mattias
Xanthopteryx skrev:
drbrain skrev:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/

Sitter det ett sådant märke så borde alla icke-elbilar/hybrider gå att bötfälla då det är med i vägmärkesförordningen.
Sitter det inget sådant märke så lär det ju vara fritt fram för vem som helst utan att det går att göra något.
Är det privata parkeringar gäller de bestämmelser som bestämts där. DÄrav enklast att ringa p-bolaget som har tillsyn.
Inget krav på att det är "riktiga" skyltar på en privat parkering alltså, skyltar som är med i vägmärkesförordningen som någon skrev? Såg senast på coop häromdagen att de hade skyltar som såg hemsnickrade ut.
Bästa och effektivaste skyltningen jag sett ser ut så här:
Bild

Då kan inte heller laddbara bilar fulställa sig där utan att ladda. Det är lite av ett problem också.. alltså att folk med hybrid eller elbil som inte behöver ladda ändå ställer sig på laddplats för att dom inte orkar leta nån annan plats.

Att man sen kan "fuska" genom att ta fram sladden och sätta i är ju klart, men då tycker ändå nog vissa att det är mindre krångligt att faktiskt ställa sig 10 meter bort där det finns plats.
Ni får flytta till sundsvall, där är de flesta laddningstationerna i birsta, Nacsta, ica maxi och stan är lediga nästan jämt, ibland får de dela plats med mig el någon 740.
Jo jag vet att jag riskerade böter men ställde mig där i ren frustration.
När jag parkerade in bilarna fanns det en möjlighet för dessa att åka rakt fram över gräset så jag tror inte bärgare skulle tagit min bil i det läget.
Gällande elbilar som står efter sin laddning så börjar det komma stationer som har ett lågt elpris under ett visst antal timmar. Står man längre blir det mycket dyrare taxa. Rätt smart tycker jag.
Du har min support! Bild När man blivit "ICEad" får man faan hämnas! ;)

Finns en lång tråd på Teslaforumet som tar upp det, och hänger ut de som parkerar fel. Bild
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=2483
Lövet skrev:Transportstyrelsen är tydlig i alla fall. Skönt.
"anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Bild
Nu framgår det ju inte av Transportstyrelsens definition att bilarna ska vara registrerade som elbilar. Nästan alla manuella bilar kan ju framdrivas elektriskt med startmotorn och laddas externt med en simpel batteriladdare ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Som sagt var -- vi lever alla i vår egen lil[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]