Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Puffe
Vad kan det här ljudet komma ifrån, låter som ett fågelkvitter från vänster sida bak vid dörren nånstans... Ibland låter det inget och ibland så utav hvete.... Tacksam för svar!
av Yaniz
Puffe skrev:Vad kan det här ljudet komma ifrån, låter som ett fågelkvitter från vänster sida bak vid dörren nånstans... Ibland låter det inget och ibland så utav hvete.... Tacksam för svar!
Främre bussning länkarm bak (en del kallar det för bärarm). De där kan låta lite olika och lite hur som helst när de blir dåliga. På min V70 2008 lät de exakt som i filmklippet men på hustruns MY 2012 var det ett helt annat ljud som inte påminde det minsta om fågelkvitter. Se bussningar markerade med nr 10 på bifogad bild nedan:
Bilagor
Länkarmsbussning_V70III.jpg
Länkarmsbussning_V70III.jpg (223.26 KiB) Visad 1436 gånger
Användarvisningsbild
av LeifA
Bussningen kan låta lite olika men jag hade en torx-skruv som sitter nederkant på dörren om öppnar den så ser man den och den var lös.
av snabbis
Håller med yaniz, låter som bussningar , dags att byta:)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av Jesperhellman
Har likadant ljud men har inte gjort något åt det ännu.

Nu efter att ha bytt bromsskivor + belägg bak och fram har jag vibrationer i ratten och hela bilen vid inbromsning, ju fortare jag kör desto mer vibrerar det.
Någon som vet vad det kan bero på? Bussningar eller är det bromsskivorna? Skivorna känns dock fina fortfarande men man kanske inte känner om de skulle vara skeva?
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade du rent och fint när du monterade de nya skivorna? Minsta lilla skräp på navet kan ge vibrationer.
Rengöring av nya skivor med T-Röd eller liknande är också viktigt, så inte rostskyddet sitter kvar.
av Jesperhellman
Ja jag hade rent, och använde t-röd också.. får väl plocka isär igen och kolla om jag ser något som är knasigt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av curry
Det där kvittret har jag haft till och från i flera år, kunde försvinna för att återkomma efter nån håla i vägen etc. Fast lite klarare ljud än på filmen, lite mer åt rödhakehållet. Nå, det var bromsröret (en fästklämma på röret noga räknat) som går uppe på bärarmen som skavde mot insidan på tröskellådan. Ett bra bändtag med lämplig kofot så var det löst, röret böjt nån cm, fast svårt att komma åt förstås. Syns tydligt på tröskeln där det legat och skavt. Men vilket j-a svårlokaliserat ljud, har smort och fixat med baksäte/inredning/baklucka, och gud-vet-vad under bilen innan jag hittade det :)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]