Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Handikappsplats fattar ju vem som helst och laddplats bör folk börja begripa att man som fosileldare inte ska använda.
Böter är rimligt. Eller det är ett måste så folk begriper. Bättre inlärningsmetod finns inte.
Transportstyrelsen är tydlig i alla fall. Skönt.
"anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Bild
wetterstrom skrev:tolkningsfråga kan jag tycka står ju p och sen avgift olika tider ,vet man inte hur reglerna är så borde dom ju skylta bättre att det bara gäller laddbilar på ex antal platser,sen på privata parkeringar som ofta är på affärer mm så kan dom nog inte göra något om dom inte har något avtal med Securitas mm, finns en parkering på Kungsmässan utanför gbg där det sitter 3 tesla laddare men som sagt finns ingen skylt som säger något att andra bilar inte får stå där
Märket för laddning går inte att misstolka. Bara läsa förklaringen i regelverket.
Perra83 skrev:Handikappsplats fattar ju vem som helst och laddplats bör folk börja begripa att man som fosileldare inte ska använda.
Böter är rimligt. Eller det är ett måste så folk begriper. Bättre inlärningsmetod finns inte.
Ändå felparkerar slöfockar.
Böter är inte bars rimligt. Böter finns inskrivet i regelverket.
jo men hur många orkar söka runt på regelverk :wink: , jag ställer mig aldrig där ändå. alltid så långt från entre som möjligt ,problemet ärväl också att folk står ju där sjukt mycket längre än vad dom behöver också så dom hindrar ju ev andra elbilar som måste ladda en går ju inte att göra något åt det , isåfall den dagen bilen kan köra där ifrån själv när den är laddad lr tiden gått ut till närmaste ledig plats
jo men hur många orkar söka runt på regelverk :wink: , jag ställer mig aldrig där ändå. alltid så långt från entre som möjligt ,problemet ärväl också att folk står ju där sjukt mycket längre än vad dom behöver också så dom hindrar ju ev andra elbilar som måste ladda en går ju inte att göra något åt det , isåfall den dagen bilen kan köra där ifrån själv när den är laddad lr tiden gått ut till närmaste ledig plats
wetterstrom skrev:jo men hur många orkar söka runt på regelverk :wink: , jag ställer mig aldrig där ändå. alltid så långt från entre som möjligt ,problemet ärväl också att folk står ju där sjukt mycket längre än vad dom behöver också så dom hindrar ju ev andra elbilar som måste ladda en går ju inte att göra något åt det , isåfall den dagen bilen kan köra där ifrån själv när den är laddad lr tiden gått ut till närmaste ledig plats
Du är skyldig att känna till gällande lagar och regler för trafiken om du rör dig i trafiken (gå, cykla, köra bil e.t.c.). =)
Gäller för övrigt alla lagar och regler som du kan vara berörd av.
Lövet skrev:Undrar om alla begrepp osv är definierade vad gäller parkeringsbestämmelser för just elbilar. De skyltar jag sett för elbilsparkering ser ofta lite "amatörmässiga" ut, som att fastighetsägaren själv bestämt hur det ska se ut. Oklart om sånt håller vid ett rättsfall exempelvis.
Om det är privat mark, så avgör ägaren själv reglerna. Kravet är att informationen ska vara väldigt tydlig. Det finns inga krav på hur skylten ska se ut, men den ska inte gå att missförstå.

Skillnad är det när det är kommunal mark. Då finns det reglerat hur skylten ska se ut. Tex färg, typsnitt, ordningsföljd på tilläggsskyltar etc..

Jacobsson:
Jag gillar ditt järva tilltag med att parkera på tvären bakom de andra bilarna. Men var försiktig. De kan anmäla dig för egenmäktigt förfarande när du parkerar in dem och du kan bli ersättningskyldig för de ekonomiska skador som de drabbas av när de inte kan lämna platsen, och de lär säkert hitta på några sådana för att hämnas.. :)
wetterstrom skrev:jo men hur många orkar söka runt på regelverk :wink: , jag ställer mig aldrig där ändå. alltid så långt från entre som möjligt ,problemet ärväl också att folk står ju där sjukt mycket längre än vad dom behöver också så dom hindrar ju ev andra elbilar som måste ladda en går ju inte att göra något åt det , isåfall den dagen bilen kan köra där ifrån själv när den är laddad lr tiden gått ut till närmaste ledig plats
Så länge det går att få reda på regelverket på en myndighetssida kostnadsfritt, så är det upp till medborgaren att söka upp informationen.

Om det kostar pengar för att tex få inloggning till informationen på myndighetssidan, så får man inte döma den som gjort fel.

Det är just detta som hänt angående vissa narkotikarelaterade brott och det går inte att döma i dessa fall. Sidan är nu ändrad och informationen är nu gratis.
jo självklart ska man hålla koll på vad som gäller , jag har haft körkort i 12-13 år nu och jag har ingen koll alls på skyltar och hur man ska blinka i rondell mm , hade aldrig klarat av att ta körkort idag speciellt inte teorin,köra bil kan man ju självklart men som sagt det som gäller idag vet jag inte
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]