Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj,
Önskar gärna tips på vad ni tror om detta. Min V70 (II) har dåliga bromsskivor på båda sidorna bak (se bilden). (Bromsskivorna fram är hur fina som helst).

Min personliga åsikt är att bromsarna tar okey, men jag kan ha fel. Jag har även under en tid bromsat hårt och mycket för att på så sätt "göra dem blanka", men de verkar inte gå.

Har ni nått tips på hur jag skall börja och vad jag skall kolla först? Lufta bromsarna bak? Byta bromsklossar (som har mycket belägg kvar, minst en halv centimeter) eller till och med byte av bromsskivor?

Tackar på förhand för tipsen!
Bilagor
image.jpg
Bromsskiva
image.jpg (1.39 MiB) Visad 547 gånger
Skivan är slut. Byter du skiva byter du klossar.
Det är för mig en gåta hur bromsarna kan nå detta skick. Det tar en stund att få dom så fula. Har inte besiktningen sagt något? Det är viktigt att kunna stanna både för bilar, människor och djur.
Troligen mycket stillastående, och/eller kärvande bromsok/glidpinnar som är grundorsaken.
Nya skivor och nya belägg behövs!

Att endast byta belägg gör det inte bättre, eftersom dom inte kan slipa bort gravrost!
Bortkastade pengar!

Köp inte bromsskivor och belägg från en skrot! Kontrollerade bromsok möjligen.
Se över okens rörlighet när allt ändå är löst, för kärvar dom ser det snart lika ut igen.
Du kan också få problem med anliggning och överhettade bromsar.
Lätt anliggning kan vibrera som obalans också.

Luft? Nej!
Du skulle pedalen kännas mycket svampig, dålig bromsverkan överlag, och har inget öppnats, så kommer ingen luft in.
Bromsvätskebyte är väl inte fel, men du kan då få trubbel med fastrostad luftnippel som går av....

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]