Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ett otoligt litet hål i munstycket. Mindre än ett hårstrå. Torkar lätt ihop och blir inte den fina oljedimman som sprutas in i brännkammaren. Blir då problem med antändning och förbränning. Även pumpen kan börja kärva av att stå stilla för länge.

Tidigare kunde man köra brännaren på sommaren i direktstart. Det togs bort i en uppgradering för 2-3 år sen av Volvo. Även min Verkmästare på Volvo tycker det var synd att tappa den funktionen.

Men som sagt... Alla gör som man vill med sin bil..... Det står en fritt om man vill använda mitt tips eller inte.

Ha de gott. Tomas

Toas
Senast redigerad av 1 Tompan60, redigerad totalt 0 gånger.
Varje system innehållande rörliga delar riskerar att becka ihop om det inte används regelbundet. Det är därför en bra idé att köra värmaren ibland, även under den del av året då den egentligen inte behövs. Bränslevärmaren i den 745:a jag en gång ägde beckade ihop och fick servas flera gånger till följd av för långa uppehåll mellan användningstillfällena. Sedan dess försöker jag komma ihåg att ge mina värmare lite extra motion då och då, även mellan värmarsäsongerna. Har värmare i båda mina nuvarande bilar (V70 D4 -15, V70 T5 -02) och har dessbättre inte haft några problem med någon av dem (peppar, peppar).
Derank skrev:vore det nödvändigt att motionera den hade tillverkarna lagt in den funktionen i bilen. Har aldrig hört talas om att man ska motionera en dieselbrännare. Hur skulle de då göra med bilarna som står i alla bilhallar runt om i världen..
På nyare Volvo lastbilar(iallafall den jag har -17) kommer det upp i displayen att lastbilen vill "rengöra" värmaren, en process som tar 20 min. Finns även i inställningarna att manuellt rengöra värmaren. Antar att det finns av en anledning till att den vill göra detta lite då och då och funktionsmässigt fungerar ju en dieselvärmare på en personbil eller lastbil lika.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kylspray funkar kanon...
I 24 minuter orkade jag stå med en isbit under backspegeln. Gick åt fem isbitar men ja hade pressat ut 12 stycken.
Luktade lite vid uppstarten och lite bränt under drift som avtog. Såg ingen rök och hörde inga missljud. Laddade batteriet igår och ska koppla på nu igen.
Tusan så varmt det blev i bilen när det punpade ut värme i kupén plus att solen skiner ute.

Nu blir det grillad kyckling till lunch 8)
Perra83 skrev:I 24 minuter orkade jag stå med en isbit under backspegeln. Gick åt fem isbitar men ja hade pressat ut 12 stycken.
Luktade lite vid uppstarten och lite bränt under drift som avtog. Såg ingen rök och hörde inga missljud. Laddade batteriet igår och ska koppla på nu igen.
Tusan så varmt det blev i bilen när det punpade ut värme i kupén plus att solen skiner ute.

Nu blir det grillad kyckling till lunch 8)
OBS 10 minuter räcker så inte motorn blir för varm när det är varmt ute....

Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hy[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]