Du fungerar ju inte längre att föra en diskussion med! Du behöver se lite mer kritiskt på din älskade HVO. Det finns inga studier (som jag kan hitta) på HVO gjord på tallolja eller animaliska restpropdukter, men det finns på palmolja och rapsolja, där den första är riktigt dålig, och rapsoljan som jag visade i inlägget tidigare ger en besparing på ca 40% i Co2-utsläpp.
Skärmklipp 2017-08-02 16.32.59.png (44.63 KiB) Visad 390 gånger
Om du inte läst det förselår jag att du gör det.
Dom skriver också om problematiken över att det inte finns siffror och studier på alla olika.
Skärmklipp 2017-08-02 16.33.53.png (57.21 KiB) Visad 389 gånger
andersuw skrev:joel80 skrev:Nu tar vi det här igen. Du reagerade inte på det jag precis skrev! DU HAR INTE GETT NÅGOT BELÄGG ELLER INFORMATION SOM STÖDJER DINA 90% minskning!
Som jag visat i tidigare inlägg har du redan fått en hel hoper källor. Här är några av dem än en gång:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/tallolje ... anenmarks/
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
http://www.energifabriken.se/files/file ... ad_HVO.pdf
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340910 ... VO100.html
joel80 skrev:Jag länkade precis till en undersökning som visar att de siffror som finns kring HVO så är det inte i närheten av 90%.
Hitta något som motsäger det så är jag med på det.
Den som uttalar sig i det här fallet är Miljömärkning Sverige, ett statligt organ som sysslar med miljömärkning, bland annat med hjälp av miljömärket Svanen:
http://www.svanen.se/Documents/FAQ/faq_diesel.pdf
Nej nej! Du radar upp en massa artiklar och länkar från tillverkare, men ingen av de visar på någon som helst well to wheel-studie! Det står i länkarna du skickade att det handlar om minskning av växthusgasutsläp "mellan 50 till 90 procent jämfört med traditionell vanlig diesel."
Det är ingen av sidorna som har någon som helst källa eller hänvisning till en oberoende studie! Att länka till Shell och OKQ8... jag blir mörkrädd. Klart dom inte berättar att det inte finns en well to wheel-studie.
Men visa mig de siffrorna och den studie som din övertygelse grundar sig på så kommer jag kunna ändra mig. Jag är i nuläget rätt övertygad om att du inte kan det, då jag själv också letar information kring det och det inte verkar finnas någon utöver den jag länkade tidigare.
Lite läskigt att Svanen ger certifikat utan att ha alla siffror klara för sig. Men på samma sätt har ju elbilen tidigare hänvisats till som något som ger nollutsläpp, innan man började förstår att man måste räkna från produktionsleden. Nu vet man att det med Svensk elmix ger enorma minskningar, och med europeisk elmix ger 50-70% besparing beroende på när och hur man laddar bilen. Det här har vi tagit förut, så du kan hitta länkar i den tidiga diskussionen, bl.a från TÜV.
När det gäller HVO har man helt enkelt inte hunnit med well to wheel-analyser i HVO-tillverkningen med vissa råvaror än, så det man får gå på än så länge är det närmsta, vilket alltså blir rapsolja.
andersuw skrev:
andersuw skrev:Inga missförstånd, du visar inte på well to wheel.
Jo, de siffror på HVOs miljöpåverkan du fått är just "well to wheel". Vad skulle de annars vara? Om vi inte tog hänsyn till tillverkningsprocessen skulle förstås bränslet vara hundraprocentigt förnyelsebart och CO2-reduktionen således också hundraprocentig.
Utsläppssiffror vid förbränning.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Nu läste du kanske inte vad jag skrev igen. Vi har inga 15g per kilometer för elbilar vid användning av motorn. Räknar vi endast med utsläpp vid körning är elbilen överlägsen, men HVOn rätt okej den också. Men nog ska vi räkna med tillverkningen för både diesel, HVOn och elen? Eller blir det för dåligt då för HVOn så det är bara elens tillverkning vi ska räkna med?
Visst skall vi räkna med tillverkningen av bränslet och nu som alltid läste jag precis vad skrev. Det du sade var:
"Jämfört med el har vi 0-utsläpp vid användning i motorn."
Jämfört med el har vi ingalunda nollutsläpp vid användning i motorn på en dieselbil. Där får vi som sagt räkna med att 10 procent av den CO2 som kommer ur avgasröret vid användning i motorn kommer från fossila källor även vid körning på ren HVO.
Nu anstränger du dig för att inte förstå va?
Vid användning av el som drivmedel har vi 0-utsläpp.
Ska vi inte räkna well to wheel är det 0 och inget annat som el släpper ut.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Palmoljeimporten har tyvärr varit en del av HVOn i Sverige nu när förbrukningen av HVO gått upp så snabbt. Men det är inte den jag är intresserad av. Visa mig gärna på vilket sätt (en well to wheel-studie) som tallolja skulle vara så mycket bättre än rapsolja vid tillverkning.
Se ovan.
Se nedan:
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/p ... -nara-dig/
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/h ... t-ta-slut/
https://www.svd.se/fel-att-framja-biodi ... v-palmolja
Under 2015 var minst 15 procent av den HVO som användes för transportändamål i Sverige baserad på palmolja.
HVO kan också framställas av en restprodukt som uppkommer vid raffinering av palmolja, kallad PFAD. Producenter menar att PFAD är invändningsfritt från miljösynpunkt. Men eftersom PFAD:n givetvis inte skänks bort, bidrar den till producentens ekonomiska resultat. PFAD ökar palmoljeindustrins lönsamhet och bidrar därmed också i någon mån till regnskogsskövlingen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/regn ... v-palmolja
Det största användningsområdet i EU för palmolja är biodrivmedel (HVO biodiesel)
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/r ... biodiesel/
Det är märkligt att du så fanatiskt framhäver HVOn som den ultimata lösningen när det uppenbart finns stora brister. Även om vissa i Sverige (säger att dom) har HVO utan palmolja måste du väl, precis som du hävdar med elen, vara rätt bekymrad över all ful HVO som används på många ställen när det blir sånt högt tryck på den mindre smutsiga HVOn. Varje liter HVO som man kunde spara med lite fin ren eldrift skulle kunna vara en liter mindre palmolja i EU. Eller är det ännu ett argument du bara vill använda när det passar dig?
andersuw skrev:
joel80 skrev:Åh, så du är med på att tillverkningsprocessen har stor betydelse och att vi bör räkna med att alla drivmedel görs på det bästa sättet framöver? Då borde väl elproduktionen än en gång vinna stort här. Eller är det ytterligare ett ställe där vi i diskussionen ska förutsätta de bästa förutsättningarna i tillverkning för HVO men ta och basera elproduktion som olje eller koledad?
Jag är inte bara med på att tillverkningsprocesser har stor betydelse. Jag har aktivt verkat för att föra in just den aspekten i diskussionen. Det gäller för övrigt inte bara bränsletillverkningen utan också biltillverkningen. När vi bedömer batteribilens miljökonsekvenser bör vi således beakta inte bara dess bidrag till produktionen av "fulenergi" när den "tankas" utan också dess bidrag till produktionen av sådan energi när den tillverkas. Samma sak gäller självfallet även för andra biltyper. Det gläder mig att höra att vi är överens på den här punkten.
Jag är däremot inte alls med på att vi bör räkna med att alla drivmedel görs på det sätt som är bäst ur miljösynpunkt framöver. Så är ju uppenbarligen inte fallet.
Spännande att det är så viktigt när det gäller elbilen. (batteribil vet jag inte vad du fått ifrån.. så benämner man inte en elbil.. Hade vi inte kommit fram till att vi skulle ge rätt namn för de olika bilarna? Du gillade inte att jag kallade dom gamla förbränningsmotorerna för fossilbilar så jag ändrade till ICE.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Att sen http://agroetanol.se/ pratar gott om sin egen produkt gör mig inte helt övertygad. Där har du en källa där vi inte helt kan lita på siffrorna. Det gäller inte heller HVO, eller elproduktion.
Känner du till att vi har en marknadsföringslag i Sverige? Vet du vad den har att säga om vilseledande marknadsföring? Och tror du tyska bränsleleverantörer vore intresserade av att köpa produkten, som säkert är dyrare än mycket annan etanol, om den inte höll måttet i just det avseende som med tanke på den tyska lagstiftningen är av vitalt intresse för dem, d.v.s. den effektiva utsläppsreduktionen?
Menar du också att vi inte bör lita på vad Musk säger om hur Teslas batterifabrik energiförsörjs? Menar du att vi skall tro att även den fabriken körs på "fulel", precis som andra?
Hahaha.. Nog känner jag allt till de lagarna, men du kan ju inte komma här och säga att du inte tror att siffror vrids till det bästa som går för att passa de som vill få det att verka bra? Du litar ju inte på "elbilssajter". Jag är med på att det är bättre att hitta oberoende källor, men det får gälla från båda hållen såklart!
Plocka fram en studie som tar well to wheel på HVOn, samt gärna siffror på hur snabbt vi skulle kunna få till ordentlig produktion i Europa så att vi slipper palmoljan, så kan vi fortsätta diskussionen hurvida det skulle vara ett likvärdigt alternativ till elbilen, om vi nu skiter i närmiljön med, partiklar, NOX, HC och CO.