Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min ena backspegels motor orkar inte fälla in spegeln. Den kärvar helt enkelt. Gick först hackigt, långsamt (trögt) och bara halvvägs. Lite (trasig?) gummipackning eller liknande sticker fram mellan spegelns övre och undre ytterdel som ska röra sig i förhållande till varandra. Tar man av ytterkåpan så är innehållet mycket smutsigt. Förra ägaren använde troligen inte funktionen så jag tror den har kärvat ihop.

Hur demontera man spegelns olika delar? Jag vill rengöra och smörja upp mekanismen och kanske ta bort eller ersätta packningen som sticker fram.
Det MÅSTE :D gå att ta isär den, men hur? ?:-/

Ulf (Har en XC70 2009)
Kajack skrev:Finnes det noen pærer som lyser kraftigere under spegelen?
Hur menar du? Min spegel har en lampa som lyser neråt. Jag tror man brukar kalla det för markbelysning.
Tycker du, liksom jag, att den borde kunna lysa starkare?
Kanske kan man undersöka om man kan ersätta glödlampan med någon slags LED-lampa?
Vi kan ju undersöka saken! Men först vill jag få motorn som fäller in backspegeln att fungera.
På V70 II sitter det en lampa med wedge-fattning på 5 W (W5W). På V70N är det samma lamptyp men lite starkare (W11W). På min V70N har jag bytt till LEDer av den här typen:

http://www.ebay.co.uk/itm/2x-501-W5W-T1 ... 2334410297

Och ja, de lyser väsentligt starkare än de 11W-lampor som sitter där original. På V70 II skulle skillnaden bli än större.
Schmoyoho skrev:Vet inte om detta är till någon hjälp men... https://www.instagram.com/p/BVmgy1DhNe7/
TACK för hjälpen! Tack för länken. Bilden ger mig lite idéer. Texten hade jag först tänkt säga att den var rena grekiskan men Google translate såg att det är ryska. Med hjälp av Goggle translate gick det att få fram lite nästan begriplig engelsk text. (Den engelska översättningen är i och för sig lite märkligt, men ändå att föredra. Den svenska översättning är ren rappakalja ??:-/ .)

Bild
The problem is quite common for Volvo cars, when folded and in the working position the mirror is not fixed in the control points. That is, by starting the mechanism, the mirror body rotates to 180 degrees until it rests on the body of the car.
The reason for this dysfunction can be the most diverse: from electronic to mechanical. Only autopsy will help determine the type of pathology.
First, we drop the decorative cover with the turn signal. Turning the case, it is found that the spring-loaded pin of the lock is stuck inside the mechanism and does not yield to any persuasion. So we will remove and disassemble the gearbox housing.
Apparently, Volvo engineers, knowing about such a problem, provided for the possibility of repair and maintenance. On the back of the case there is a hole through which it is possible to squeeze out the pin together with the spring.
During operation, dust and friction products are collected inside the hole, which jam the pin and prevent it from walking freely.
It is necessary to completely remove dirt, lubricate all rubbing elements inside the gear unit and from the outside, and at the same time tighten the weakened spring.
Tacksam för ytterligare beskrivningar!

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]