Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
5cylindrar skrev:Kanske inte automaten ligger i framkant jämfört med VW's DSG eller Audis S-tronic. Dock tycker jag att man skall passa på att köpa en Volvo med 5-cylidrig motor medan det fortfarande finns att beställa. 5-cylindrig motor är själva kännetecknet för en Volvo. Enligt mitt tycke, när 5'an försvinner så försvinner även största incitamentet att köpa Volvo!
I mitt tycke ett gammaldags tänk. Visst är det trevligt med fem cylindrar (eller fler), men snart varenda tillverkare har mer eller mindre enbart fyrcylindrigt bortsett från vissa toppmodeller (ok, Audi kör en del 6-cyl fortfarande men i övrigt är det tunnsått) och nog finns det fler argument för att köpa Volvo än bara femman.
av mattish
Linqid skrev:
5cylindrar skrev:Kanske inte automaten ligger i framkant jämfört med VW's DSG eller Audis S-tronic. Dock tycker jag att man skall passa på att köpa en Volvo med 5-cylidrig motor medan det fortfarande finns att beställa. 5-cylindrig motor är själva kännetecknet för en Volvo. Enligt mitt tycke, när 5'an försvinner så försvinner även största incitamentet att köpa Volvo!
I mitt tycke ett gammaldags tänk. Visst är det trevligt med fem cylindrar (eller fler), men snart varenda tillverkare har mer eller mindre enbart fyrcylindrigt bortsett från vissa toppmodeller (ok, Audi kör en del 6-cyl fortfarande men i övrigt är det tunnsått) och nog finns det fler argument för att köpa Volvo än bara femman.
:-)-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Mindre motorer är ju miljötänk. Men visst är det så att det inte fullt ut går att trolla med knäna. Så länge prestanda för de nya motorerna redovisas med två siffror, max effekt och max vridmoment, då är de jämlika. Men tittar man på kurvorna över effekt och vridmoment i motorns hela varvtalsområde ser man oftast att körbarheten hos de nya motorerna är sämre, då kurvorna är spetsigare. "Nothing beat cubic inches" sa världens näst mest gammalmodiga folk redan för många år sedan, och trots alla modernare trimknep gäller det i viss mån ännu.
Användarvisningsbild
av EjS
I första hand är det inte enbart miljö. Det är också ekonomi för Volvo så alla modeller får samma 4-cylindriga motorer och därmed volym.

Volvo har tydligen värderat att detta är bättre och mer oberoende än att göra samarbeta med motorer med andra tillverkare.

Jag tycker det är spännande men också lite riskigt. Just nu blir prestandamodeller hybrider och där kan snabbt komma nya teknologier eller skatteändringer som gör att det inte blir konkurrenskraftigt i längden.

Ur miljömässigt tänkande kunde man enligt min mening tagit den 5-cylindriga och komma lika långt som nuvarande vea fast dyrare för kund.
Användarvisningsbild
av Fisch
Tänkte uppdatera tråden.

Lokale volvo-åf var vänlig nog att låna ut en V70 D4 med 8-stegsautomaten under en vecka för att sedan låna ut en V70 D4 AWD med 6-stegsautomaten. Hon tyckte att det var väldigt märkligt att jag var så pass missnöjd med den nya drivlinan och ville försöka få bot på de...

Jag körde bägge två precis såsom jag brukar i vardagen; dagis, jobb, affären, träning och en längre tur på helgen. Det enda moment som saknades var körning med våran 1600kg (minst) 2,5m husvagn, men jag är dock övertygad att det kommer fungera fint oavsett vilket alternativ då motorerna är rätt så jämnstarka.

Har nu beställt en D4 VEA som levereras prel i mars. Anledningen till min kovändning? Antagligen fick jag ett sönderkört måndagsexemplar första gången jag körde VEA+8. Att först köra en 8-stegs vea en vecka och kör sedan en 6-stegs awd så märks stor skillnad. Visst hade det varit roligt med awd, men VEA drivlinan är faktiskt mycket finare. Dessutom bättre ekonomi då D4 VEA är släpper ut mindre än 120 g/km, jag slapp därmed ett bruttolöneavdrag som jag hade fått med D4 awd.
Användarvisningsbild
av Fisch
Har nu haft denna vea D4 automat i drygt 10 dagar och 200 mil.

Grym drivlina! Älskar växellådan.

0.59 blandad helt ok då är även något tiotal mil med släpkärra med. Ska man ens komma nära angiven förbrukning så måste man nog köra lagligt framförallt på motorvägen för här ser jag på staplarna att det går åt extra sås 8)
av paracord
Sitter själv och tittar på en sådan leksak nu som jag tänkte chippa på bsr till 283hk för D4 AWD alternativt 270hk för VEA. Finns det något att tänka på för årsmodell 2014?

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]