Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 14700
Efter första dagen med min XC90 T8 ligger förbrukningen runt 0,90-1,0l/mil jämfört med ca 0,8 på samma sträcka med den lånebil som jag kört.
Bränsleförbrukningen brukar sjunka lite efter några mil men just nu känns det långt att komma ner till runt 0,8.

Är det någon som sett skillnad i bränsleförbrukningen efter några mils inkörning?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Bränsleförbrukningen i en T8 kan väl skifta från 0,1l/milen till 1,5l milen beroende på hur du kör, vad du haft i batteriet från start och hur bra du är på att ladda mellan resorna...

Körning i lägre hastigheter där du också ändrar fart lite då och då kan göras rätt snålt i en hybrid då man han regenereringen. Motorvägskörning drar det iväg.
av 14700
joel80 skrev:Bränsleförbrukningen i en T8 kan väl skifta från 0,1l/milen till 1,5l milen beroende på hur du kör, vad du haft i batteriet från start och hur bra du är på att ladda mellan resorna...

Körning i lägre hastigheter där du också ändrar fart lite då och då kan göras rätt snålt i en hybrid då man han regenereringen. Motorvägskörning drar det iväg.
Jag kör med helt tomt batteri och i pure läget. Jag har kört med i princip exakt samma förhållanden, samma sträcka under några veckors tid med en lånebil i väntan på leverans av min bil. Med lånebilen fick jag aldrig över 0,8 vilket också stämmer bra överens med den förbrukning jag hade med en T8 som jag hyrde en vecka i vintras.
Därför blev jag förvånad idag då bränsleförbrukningen med tomt batteri blev så mycket högre med min bil.

Jag kommer ladda så mycket som möjligt men trots det så kommer långkörningarna gå utan laddning och då är det rätt stor skillnad på knappt 0,8 till knappt 1,0 l/mil.

Användarvisningsbild
av Micce1980
Vad hade du för lånebil?

Sen är en gång inget att luta sig på, det är en stor bil och ligger vindarna mer mot dig idag...
av 14700
Micce1980 skrev:Vad hade du för lånebil?

Sen är en gång inget att luta sig på, det är en stor bil och ligger vindarna mer mot dig idag...
XC90 T8 Inscription som lånebil, största skillnaden mot min bil är nog att jag har 20" fälgar mot 21" på lånebilen.
Men det är nog som du säger, får ge det lite mer tid.

Användarvisningsbild
av joel80
Även om 21" generellt har högre förbrukning än 20" kan det också skilja från däcktyp, och däcktryck.

Väder har skapligt stor inverkan också... och jag skulle nog som övriga säger ge det lite mer tid för att se.

Egentligen ska du inte heller lita blint på färddatorns siffror heller. Gissar att du inte körde så mycket med lånebilen att du tankade ett par gånger och kunde räkna ut förbrukningen. Min uppfattning är att olika bilar även kan visa olika mycket fel i färddatorn.
Användarvisningsbild
av Derank
Di kan ju inte mäta en snittförbrukmi efter en dags körning. Ska du göra det riktigt ska du mäts den över 1år . Då får du med alla årstider och alla dina körsätt.
Användarvisningsbild
av Derank
Sedan kan du skippa färddatorn. Mät förbrukningen vid pump. Finns inte en bil som visar rätt snitt på färddatorn
av BiTu
Derank skrev:Sedan kan du skippa färddatorn. Mät förbrukningen vid pump. Finns inte en bil som visar rätt snitt på färddatorn
Min bil måste vara unik då? Slutat mäta vid pump eftersom färddatorn visat exakt samma siffror varje gång som uträkningarna.
av volvojesus
14700 skrev:Efter första dagen med min XC90 T8 ligger förbrukningen runt 0,90-1,0l/mil jämfört med ca 0,8 på samma sträcka med den lånebil som jag kört.
Bränsleförbrukningen brukar sjunka lite efter några mil men just nu känns det långt att komma ner till runt 0,8.

Är det någon som sett skillnad i bränsleförbrukningen efter några mils inkörning?

Komfort systemen i bilen drar allt mer ström (bränsle), i dagens bilar är 35-40% av förbrukningen inget ovanligt i takt med att själva motorerna blir allt mer effektiva och har mindre bränsleförbrukning. Använder du A/C på sommaren, kanske även dubbla A/C system som finns i XC90 får du räkna med kanske 10-20% högre förbrukning än med avstängd A/C, om möjligt kör med taklucka istället om det inte är för varmt ute. Kolla om du har dubbla klimatsystem och stäng av baksätessystemet ifall ingen sitter där. Färgen på bilen har också viss betydelse, svarta (mörka) bilar blir lättare varma inne i kupén och då måste A/C jobba hårdare. Kör du kvällstid och med halvljuset på drar detta kanske 2% mera än med endast varselljusen. Nya bensinmotorer drar säkerligen lite mer innan de är inkörda, räkna med 5% högre förbrukning under de första 500-800 milen (bränsle körning). R-Design bilar med feta breda däck har ca 30% högre rullmotstånd, vilket drar upp förbrukningen med ca 5-6% jämfört med std däcken som bilen är typad med. Körsätt, längd på körsträckorna, vind / motvind osv spelar också större roll idag än tidigare pga bilen är stor. Har du T8 Twin Engine så bromsa ekonomiskt, vid lättare inbromsning så laddas batteriet, men vid hårdare inbromsning används de vanliga bromsarna istället, så börja bromsa lite tidigare och inte så hårt så sparar du bränsle. Visst är det roligt att köra en T8 i Power läget, den har ju nästan Tesla prestanda 0-100 km/h, men värt att veta att den då drar ruskigt mycket bränsle om man alltid vill köra iväg först och snabbast vid varje rödljus.
Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]

Byte av multirem på en xc-70, 2008

Säker är jag inte, trodde mest det v[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]