Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robiwan
Hej alla,

Har en V70 som är BSR trimmad steg 1 + sportluftfilter (gått 30000 mil), men sedan ett tag tillbaka är den väldigt "trött", dålig acceleration, låter ansträngd, och det spikar lite om man trycker på ordentligt. Ytterligare skum grej, igår vid en normal acceleration så fick jag under ca 1 sekund en känsla av att motorn "fick kraft", men det försvann så fort som det uppkom.

Kan det vara luftmassemätaren som gett upp ?

Mvh
/R
av *pettson*
Lmm? Hur kommer det sej att du av 100 möjligheter frågar om just den?
Hursomhelst är det helt omöjligt för någon, proffs eller amatör att berätta vad problemet är. Gissa går men utan precision.

Du måste felsöka den. Börja med att se om nån onormal lampa lyser. Se om insugs slangen och alla tryckslangar+intercooler är hela visuellt. Lyssna på den, låter den dämpad och ev skrammel i katalysator? Läs ur bilens koder. Låt någon om du själv inte är bevandrad i datan, läsa bilen i realtid för att se om något mäter eller reagerar fel utan kod.

Normal service antar jag bilen fått kontroll ev byte stift samt servat luftfilter är gjort först. Ytterligare förutsätter jag att motorn har tillgång till friskluft utifrån och inga läckor från motorrummet. (Om det är öppet filter).
av robiwan
Tack, jag förstår att det är mer eller mindre omöjligt, har ett OBDII interface ska kolla om den säger ngt, är ganska säker på att den inte gjort det förut. Bilen är servad normalt, luftfilter inte så länge sedan. Jag återkommer när jag har mer på "fötterna".

Gå in i Inställningar, My Car och sen f[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Biltema tändstift har jag inte bra erfarenhet[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]