Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
CabBO skrev:
Kriegarn skrev:Köp en D4 ta P* och se till att få trimfilen för D5 så får du 231 kusar. Behövs bara lite personligt snack med teknikern...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Visste inte att man kunde göra så att man kan få D5 filen installerad istället. Gör 11hk mer (41 istället för 30).
Bered dig på att åka till Kriegarns mekaniker. Jag har aldrig hört talas om att någon mekaniker hos någon återförsäljare gör något sådant. Men visst, jag är bara en "vanlig" kund :lol: :lol: .
av Kyparn
CabBO skrev:
Kyparn skrev:Tackar för svaren! Ber om ursäkt för sen respons, har varit utomlands.

Jag får ta en funderare då om det är värt det eller inte.. Men blir nog hur som helst en D4 alt. D5 som jag köper.

Fördelen med den nya D4:an är ju att den har EURO 6 klassning på motorn..
Skall du ha en begagnad XC60 -14 och framåt så får du inte AWD med den "nya" D4:an. Skall du ha AWD så blir det den "gamla" D4:an med 5 cylindrar. Denna D4 har också Euro 6 klass.
Ja, ursäkta, det var det jag menade. Får ju såklart inte den nyaste motorn, med 4cyl utan D4 med 5 cyl.

Det som talar lite emot att köpa en D5 är just Euro 5 klass, då fler större städer inför Euro 6 klass krav.

OT: Ser att du äger en 2014 XC70. Är chassit bättre på denna årsmod kontra 2011? Hade nämligen en 2011 själv förut, men tyckte chassit var lite svampigt.. Gick väldigt bra på dåliga vägar men inte så rolig på kurvig väg. Vet att XC60 fick ju en uppdatering på chassi 2014 (?) kontra 2011.
av KrilleW
Gamla D4 med AWD är också Euro 6. Iaf på min -2017.
av para
Gamla D5 awd är också euro6, kom väl till MY 16 i slutet av 2015
Användarvisningsbild
av iigloo
Idag byter man mjukvaran i bilens "dator". Chip-trimning förekom tidigare då det inte gick att ändra mjukvaran. Man bytte ut chipet som styrde bränsle, luft, tändning sen justerade man turbotrycket manuellt.

Till frågan så är det värt pengarna. Frågan är om du vill köra den lagliga eller olagliga varianten?

Jag kör Polestar till min D5;a. 215 till 230 hk, men vridet ökar mer. 420-470nm. Nöjd blev jag iav fast det märks nog mer med manuell växellåda.

Körde RICA till min S60 T3 150-200hk, 240-304nm. Blev en väldig skillnad. Gick bättre i hela registret och drog märkbart mindre bensin.

Många är rädda för extra slitage och motor/växellåderas, men sköter du servicen, låter motorn bli varm innan större belastning, inte segdrar med hög belastning på höga växlar/lågt varvtal är risken inte större än med Polestar eller originalmjukvara
Finns de som rullar ut med ny bil från åf och får motorras på vägen hem likväl dem som kört 30k mil med trim.

Som med Triss. Plötsligt händer det och det är då risken finns med modifierad mjukvara från en ej godkänd fabrikant. Ingen ersättning på garanti eller försäkring (kan bli så, men många får ersättning ändå).
BSR och Rica m.m har numera en försäkring men den är rätt begränsad och villkoren kan vara rätt snäva.

Testa först med original?
Användarvisningsbild
av Derank
Du gör samma sak idag som för 20 år sedan. Du bytte sw då ochså. Det var en annan typ av kretsar och innan odb kom var man ibland tvungen att byta ut kretsen el löda in en sockel. När odb kom jublade alla vi som höll på med trim. Då blev det mycket enklare. Sedan kom alla krypteringar smygande och det Var åter igen dags att sprätta upp ecu n och det är lite mer jobb idag och lättare att fucka upp det

Var hos en lokal förmåga förra veckan och han hade några dagar innan bränt en ecu till en spritt ny bmw......den är nu bärgad till åf och det kommer att kosta en sisådär 40 lopper.
av intruder1400
Kan säga att jag är j""""t nöjd med polestar optimeringen !
Semestern körde vi ca 450mil o inte än enda gång över 0,63 vid pump :-)
Fyra pers med full packning o hård körning pga dåligt med motorvägar där vi körde .
av KrilleW
intruder1400 skrev:Kan säga att jag är j""""t nöjd med polestar optimeringen !
Semestern körde vi ca 450mil o inte än enda gång över 0,63 vid pump :-)
Fyra pers med full packning o hård körning pga dåligt med motorvägar där vi körde .
Att du som mest haft en förbrukning vid pump på 0,63 på 450 mil med omständigheterna du nämnt som hård körning, 4 pers och full packning är en omöjlighet. Antingen har du räknat galet eller så har du avrundat kraftigt nedåt.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är nog nytt rekord. 0.63 i en fullastad bil och hård körning .

Själv kom jag knappt under 0.90 på 100mils långkörning i år på semestern. Och då körde jag luuuuugnt och noll packning.
av intruder1400
Nä inga felräkningar !
Vi var två bilar ! MB E350cdi drog 0,95 vid pump flesta gångerna !
MB är de ingen stor tank i ! Tror de var typ 60l så de vart endel stop :-)

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]