Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangesvolvo
Hej,
Går det installera en beg. Cem till V70 2003?
Om det går att koda om förstås. Gick inte radera nycklar nämligen eller koda om ny nyckel.

Enligt Volvo så ska de ta 11tusen för en ny men då är det inte säkert det blir en ny nyckel utöver dryg priset. Så hellre begagnad, är ju inte värt lägga 11lock på en gammal bil. 1400 redan på felsökningen.
Tappat minnet, Volvos datorer hängde sig, även verkstan. De uppdaterade från Volvo servern men cem tappade minnet oavsett.
av fredriknilsson
Hur menar du med tappat minnet? Finns all data kvar i din CEM så kan jag klona den åt dig. Jag har även en ”nollad” CEM liggandes som du kan installera i din bil och få inprogrammerad på Volvo med dina data.
av Mangesvolvo
Fredrik, enligt verkstan där den står just nu (lidbil Volvo certifierad verkstad) så framkom de om felsökningen att cem är problemet, de sa att den har tappat minnet på alla koder. Så till vida att deras datorer hängde sig.
Så de kopplade upp sig mot Volvos servrar och laddade hem nya koder men cem kunde inte behålla det i minnet utan kopplingen med Volvos servrar låste sig.
De menar på att jag får ta en ny för 11tusen. hittade själv ett par begagnade i Vimmerby för 500kr st.
Vet själv inte vad dom är värda begagnade. frågan är om det är värt besväret med en ny och att det är rätt artikelnummer. . Speciellt när man sitter utan cash fram tills löning nästa månad.
Och vad omkodning av cem kostar vet jag inte. Så länge bilen står där kan jag inget göra. Automat. Fick dra bilen på boggie-släp till lidbil.

Beställde nämligen en beg fob på bildelsbasen och bytte nyckel klingan med den gamla. Men den gick inte att få in då datorn vägrade radera nycklar och lägga till nycklar.
av fredriknilsson
Att den tappat minnet låter konstigt. Är den helt död när den sitter i bilen? Fungerar ingen elektronik?

De du hittat för 500 kronor i Vimmerby antar jag är REM? De är helsvarta. CEM är svart och grå.

Att byta fob går inte. Dess kodning med bilen sitter i UEM (backspegeln). Då måste man flytta över koden därifrån i donatorbilen till den bil man tänkt använda dosan.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
av Mangesvolvo
Går dra om med full instrument panel till läge 2, men vägrar starta, klickar inte. Startspärr.
Jumperkabel mellan solenoid o plus. Går mer lägger av pga startspärr efter 2 sekunder.

Ja, jag vet inte angående minnet. Finns inga koder, trots orginalnyckel. Sist jag kollade så had jag T.o.m. Tripmätare på 38000mil. Och halv tank.

Vill bara inte starta, och enligt felsök så funkar både nyckel och antennring som de ska. Har själv kollat innan jag drog bilen på släp till verkstan.
av andersuw
Om nu CEM är slut borde du i alla fall kunna hitta en begagnad som Volvo ÅF kan ladda, antingen den som Fredrik erbjöd dig eller en från skroten. Att köpa en helt ny CEM för drygt tio lakan till en så gammal bil känns ju inte lockande.
av Mangesvolvo
Tanken är att få igång den o ta det sista, byta vindruta pga spricka, byta höger ABS givare, besiktiga den, och sen sälja den för att jag vill köpa en annan V70 som jag borde ha mer tur mer, för så mycket otur som jag haft med denna är löjligt. Trots att jag bara ägt den sen februari.
Förvisso är automat sköna att köra. Men har fundering på manuell. Vill hellre ha koll på växlarna än att höra lådan växla upp o ner konstant vid vissa hastigheter, T ex. Vid 80 så vet lådan knappt om den skall växla upp eller ner.

Men den får stå tills jag fått cem bytt och har råd att lösa ut den om den nu går igång efter det. E fan inte billigt. Och ja, inte lönt lägga nytt på gammal bil.

Men, måste det vara exakt cem per produktionsvecka? Dvs när bilen är gjord på året? Eller räcker det med artikelnummer?
av akre
Det är ju så sjukt dåligt av Volvo att man överväger att aldrig någonsin skaffa en Volvo igen. Att man inte kan ta en begagnad CEM och uppdatera den med senaste mjukvarorna och nycklar är ju ofattbart egentligen utan man måste ha en "tom" CEM. Är det någon som har koll på hur man raderar en CEM till "fabriksläge"?

Det finns ju CEM att köpa på ebay för några hundringar så det är ju maffiafasoner att ta 11000...

Är problemet att CEM:en är låst så att det inte går att programmera den eftersom man inte har PIN-koderna? Isåfall borde det ju räcka med att ansluta BDM-programmeraren och radera flash-minnet bara?
av Mangesvolvo
Akre, Volvo är en kassako. Därav hutlösa priser. Samt att dagens moderna bilar är smockfulla med elektronik som kostar multum. Jämför med en gammal Volvo 164 så har tekniken påskyndats kraftigt. Lite plåt o svets så funkar en gammal bil som på nytt. Med en ny bil idag får man byta ut halva datasystemet bara för att det är serien kopplat och då kostar det extra.

Vad gällande cem vet jag inte men får en nollad cem på g inom några dagar. Tack o lov. Att radera flashen vet jag inte om, men det borde väl Volvo teknikerna kunna, eller? Alltid nått som sätter käppar i hjulet.

Får hoppas på det bästa i nuläget att detta går bra och bilen startar. Utan att behöva beställa ny nyckel med. Hoppas jag iaf.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]