Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av daj
jag har problem med spärren för att fyrans växel (den högsta) slår till lite då och då. Oftast vid start. Man kan då alltså bara köra bilen på 1:an-3:ans växel. Ibland hoppar spärren bort automatiskt ibland får man stanna och stå still 20 minuter.

Någon som vet hur man kopplar bort denna spärr. Jag har aldrig använt den funktionen på 17 år hittills och bryr mig därför inte om jag inte kan använda den.

//David
av LaRy
Tänds även indikeringslampan för denna spärr då? I så fall är det troligtvis ett reläfel, ganska vanligt. Reläet kan bytas, men det är billigare att löda om de kallödningar som ofta uppstår i just detta relä.
av daj
hej,

Tack för svar!

troligen dum fråga men vilket relä är det ok hur mycket kostar det ungefär? Är biltema ett bra ställe att köpa det på?
av LaRy
Reläet är oftast tillverkat av Hella, men är specialbyggt åt Volvo och därmed ej till salu på den fria marknaden. Är du det minsta lödkunnig (eller har en vän som är) är det lätt att få av kåpan. Efter dessa år är det så att några lödningar på kretskortet har spruckit och behöver lödas om. Detta fixar "LödarNisse" på 5 minuter.
av Volvo_Islander
Ett par lite dumma frågor, mest för att jag är nyfiken:
Vad händer om man helt enkelt tar bort detta relä?
Har det någon annan funktion än att styra den här spärren? Krävs det ett aktivt relä för att hålla ur spärren eller är det bara vid spärrning som det går ström igenom reläet?
Tänkte bara att om man tar bort reläet så har man ingen spärr men det kanske inte funkar så.
av LaRy
Inte så dum fråga. Vad jag kan se i elschema så borde det fungera utan relä. Reläet har ingen annan uppgift. Prova, det kan inte skada någonting!
av daj
Nu har jag ryckt bort relät och det funkar såsom att den funktionen är helt bortkopplad. Jag har kört en runda och inte märkt att något annat inte fungerar.

Återigen tack för hjälpen.

Nu vet jag var reläerna sitter och hur de funkar, inte illa....

David
av daj
Efter att ha testkört i högre hastighet så upptäckte jag att den numera ALLTID spärrar från att 4:ans växel skall läggas i.

På relät sitter hur mycket prylar som helst. Jag har ingen aning vad som är fel. Lödningarna såg Ok ut. Det fanns beg relä för 250 kr. Är det en bra idé?
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]