- lör 29 jul 2017, 23:29
Körde på landsväg igår och hade växellådan i "manuellt" läge. Växlar ner till 2an precis när jag kommer in i en liten rondell för att sedan växla upp till 3an när jag kör ut. I samband med upp-växling smäller det till ganska hårt, men inget jag oroar mig för just då eftersom den har växlat lite halvhårt vid några tillfällen tidigare. Aldrig så hårt som igår dock. Någon minut senare uppkommer ett meddelande om att service dstc erfodras. 30 sekunder efter detta meddelande får jag upp ytterliggare ett meddelande av samma typ beträffande växellådan. Känner att bilen inte går som den ska och svänger av vägen. Stänger av och startar om efter en stund. Meddelanden är kvar och även motorlampa lyser nu. Märker att växellådan har fastnat i 3ans växel. Lyckas på nån vänster köra hela vägen hem i 3an i ca 60km/h på motorvg i ca 180km.
Årsmodell 08 D5 chipad.
Växellådan är bytt vid ca 35k mil till en begagnad som rullat ca 13k. Bilen har gått ca 51k i skrivande stund. Enligt volvo behövdes inget byte av växellådsolja och detta har därför aldrig blivit gjort efter montering.
Har endast provstartat bilen sen hemkomsten och den skakar ganska kraftigt i alla växellägen (P,R,N,D samt manuellt läge).
Är lådan bortom räddning tror ni eller kan det finnas möjlighet att fixa den med ex. spolning?
Årsmodell 08 D5 chipad.
Växellådan är bytt vid ca 35k mil till en begagnad som rullat ca 13k. Bilen har gått ca 51k i skrivande stund. Enligt volvo behövdes inget byte av växellådsolja och detta har därför aldrig blivit gjort efter montering.
Har endast provstartat bilen sen hemkomsten och den skakar ganska kraftigt i alla växellägen (P,R,N,D samt manuellt läge).
Är lådan bortom räddning tror ni eller kan det finnas möjlighet att fixa den med ex. spolning?