Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej.

Nyss hemkommen från bilsemestern där det blev mycket bilkörning..ca 6-700 mil.

Min undran är; 1L motorolja på ca 400mil på en S80 MY10 2,5FT eDrive? Är det inom ramarna för vad som kallas normalt?

När brukar tändspolarna ge upp? Den vände precis till 16000mil och vid belastning missar den ibland fast stiften är nybytta. Vad tror ni?

Mvh patrik

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle nog säga att 1 l på 500-1000 mil är normalt. Så det är väl lite i överkant, men körde du i hög fart och med tung belastning ex. Bergskörning är det nog inget konstigt. När rengjordes vevhusventen senast?

Har inte hört att det skulle gå någon sjuka i tändspolar på denna generationen motor. Hur vet du att den missar, får du felkod på det eller är det bara som det känns?
av Yaniz
Har en V70 2.5T MY08 som i stort sett har samma motor som din. Brukar dra ner till norra Italien några gånger per år. Ca: 250 mil enkel resa och den drar knappt 1 l olja 0W-30 tur/retur, men då är det i motorvägsfart 160-180 km/h. Med olja 0W-40 minskar oljeförbrukningen med nästan 30% under samma omständigheter.

Har för vana att byta olja till 0W-30 i oktober och till 0W-40 eller 5W-40 i april.
av mr-bear
frasse4 skrev:Jag skulle nog säga att 1 l på 500-1000 mil är normalt. Så det är väl lite i överkant, men körde du i hög fart och med tung belastning ex. Bergskörning är det nog inget konstigt. När rengjordes vevhusventen senast?

Har inte hört att det skulle gå någon sjuka i tändspolar på denna generationen motor. Hur vet du att den missar, får du felkod på det eller är det bara som det känns?
Hej.
Jag har haft bilen sedan december och vet inget om den innan dess, kanske det är dax att kolla över ventilationen dock kan jag inte säga att den vill puffa ut något .är jag lyfter på oljepåfyllningen.

Vi var två vuxna och två barn + fullt bagagerum. Körningen dit (280 mil) var ganska snäll med en medelföebrukning på 0,85

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Vojje
16000 mil är det rekommenderade bytesintervallet för spolarna (Bosch)
men alla kör ju tills de havererar... :)
av LundgrenR
Jag har en s80 2.5ft 2010 9000 mil och den tar ingen olja. Vad jag har är ibland lite små ryck vid på högre växel när man trycker på lite. Har varit på Volvo tre gånger och felsökt hittar inget. Fick nya stift men hjälpte inte. Den ska till Volvo på tisdag igen. Jag har garanti så Bilia får fortsätta att felsöka.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Låter som väldigt mycket olja.. Jag fick kolla när jag såg tråden och min har dragit noll synlig olja på de 200 mil till Italien jag avverkade i rätt rask takt häromdagen.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]