Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Hej på er!

Vår primära bil, en Volvo V60 2016 D4 momentum -har fantastiskt bra ljuddämpning från vägljuden.
Vår sekundära bil, en Kia Cee´d Sportswagon 2016 (lik V60) har fruktansvärd vägljud.

Jag tänkte köpa och använda samma ljuddämpnings material i Cee´ds bagage som V60 har.
Någon som vet vart jag det är för material? Vart jag kan köpa det? (Inget billigt Biltema material nu, real deal är jag ute efter)

Materialet i min V60:
Bild
av Stefan85
SBergdahl skrev:Filtmatta. Säljs på biltema men du kan nog betala mer för det också ;-)

Men kolla vad som sitter under den också. Det bör sitta något mer under den för bästa effekt.

Ska vi hårdra det är Biltemas både dyrare och smalare enligt spec. :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021215/
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... lt-pa375sv

Det kanske är Biltemas mattor som sitter i våra Volvo V60?
Jag tog bort allt jag kunde, det var ren bilplåt vid reservdelsbaljan.
Jag kikade så mycket jag kunde, kunde bara se rent plåt även i "serviceluckan för backlyktan" mellan "C" och "D" stolparna.

I mitt originalinlägg med "Biltema" menade jag mer att jag gärna vill använda bra grejjer.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ska du ändå dit och greja tycker jag nog du ska sätta dit bitumen eller butylfolie mot plåten när du ändå håller på. Du behöver ju inte täcka ytorna helt men större plana ytor kan få remsor över sig åtminstone.

Sen borde du nog undersöka hjulhusen närmare om det är vägljud du är ute efter.
av pak7
Jag skulle vilja dämpa min v60 för jag tycker att den har ett idiotiskt högt vägljud :(
Undrar om man kan ha i nåt i hjulhusen så att det blir bättre?
Vet inte vad som är innanför innerskärmarna men misstänker att det är ingenting...
Kanske kleta i noisekiller eller nåt? Bitumen möjligens?
av Stefan85
Jajjamän! :)

Tänkte köra på 2mm Silent Coat hur som hur,
Sedan Silent Coats ljockare material eller Volvos egna dämpningsmaterial. Om det är lika tyst och bra som Coats ljockare svindyra, varför inte. :)
Måste bara veta om det verkligen är rätt och bra materialval i så fall.
av Stefan85
pak7 skrev:Jag skulle vilja dämpa min v60 för jag tycker att den har ett idiotiskt högt vägljud :(
Undrar om man kan ha i nåt i hjulhusen så att det blir bättre?
Vet inte vad som är innanför innerskärmarna men misstänker att det är ingenting...
Kanske kleta i noisekiller eller nåt? Bitumen möjligens?
Vad har du för fälgar och däck på bilen? (Tumm och märke). Årsmodell på bilen?
Jag kör på 16" Hankook (från fabriken). Bra tyst i bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har volvo börjar fabriksleverera hankook? Känns hel osannolikt att de gått ifrån premiumsegmentet tycker jag?
av pak7
Ja- min är ju en -11 då med orginal 18" 235-40.
Tyckte den lät mycket med de conti sport cont3 som satt på ny.
Nu har jag tidernas skit på- landsail ls 588 som skulle va tysta...tvärtom vill jag säga :(
Känns som hjulhusen förstärker upp vissa resonanser.
Nyare bilar är kanske bättre?
av Stefan85
MartinS skrev:Har volvo börjar fabriksleverera hankook? Känns hel osannolikt att de gått ifrån premiumsegmentet tycker jag?
Nej! Jag kom igåg fel. Det är Pirelli däck på min V60 från fabrik och inget annat! :)
Tysta däck! :D
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]