- lör 29 jul 2017, 01:18
En elbil drar inte så mycket att det behövs nya kärnkraftverk.
Om alla nya bilar som säljs idag skulle bli elbilar skulle elförbrukningen i landet öka med ca 0,66twh. Alltså knappt 0,5% av nuvarande.
(elbilen drar 1,5-2kwh per mil.. Räknar med 1200 mil och 2200kwh (1,83kwh/mil i snitt och 300k nya bilar)
Vi exporterar ca 20-30tWh varje år, av en total produktion av ca 165-170tWh.
Så det är väldigt långt innan vi skulle behöva bygga extra kärnkraftverk.
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... 12015-gwh/
En pluginhybrid ger en skapligt vinst miljömässigt. Det är inte speciellt stora utsläpp för att bygga en elmotor. Dom är väldigt enkla konstruktioner.
Stora batterier ger utsläpp om de byggs med fossil el, men hybrider har inte speciellt stora batterier, samt att många batterifabriker satsar på eller har redan ren el.
Antalet bilar som erbjuds har varit begränsat, men kommer nu starkt. Jag kör också husvagn varje år och hoppas på ett bra alternativ till 2019 då mitt nästa byte är. Annars får vår andrabil bli en hybrid vi kan dra vagn med och vår huvudbil en elbil för allt annat.
Dom har sammarbete mellan de flesta Europeiska länder, så hamnar man i en kamera med reg-nummret hittar dom en.
Jag tror dieselbilen är så gott som död på nybilsmarknaden om 3 år. Under 15% av försäljningen tror jag på. Den ligger på dryga 50% idag.. har sakta med stadigt gått ner senaste åren från toppåren kring dryga 60% om jag kommer ihåg rätt. Men med alls som händer nu tror jag den kommer få det svårt.
Håller Volvo (samt andra tillverkare) vad de lovar också med elbilar till samma priser som en diesel kommer många välja elbil istället. (Ni borde sticka och provköra en.. Hyundai Ioniq var riktigt trevig! Nya E-Golfen ska jag testa efter sommaren... lite för liten kanske, men vill veta hur den är.)
Batterierna minskar snabbt i pris. För varje dubblering (Anderssuw; i antalet tillverkade/sålda! Missade svara på det i annan tråd) så sjunker priset ca 20%. Det händer nu med 1,5-2 års intervall, fast det var ett ännu större hopp förra året. Priset börjar närma sig $100 per kWh.
I övrigt, alltså förutom batterierna, är elbilen mycket billigare att tillverka. Extremt simpel drivlina i jämförelse med ICE-bilen.
Det här är början på en omställning vi inte sett sen bilens intåg, det är inte samma sak som etanolen eller andra lokala påhitt. Det är globalt och drivs av ekonomiska intressen. Att dom nu inför en massa framtida förbud kan ev snabba på det lite, men även i Trumpland kommer oljan bli värdelös. För de som behåller diesel och bensinbilen kan ni dock glädja er åt att det kommer bli rätt låga oljepriser så den ökade skatten hämtar ni ev in med lägre bränslepris. När efterfrågan på olja sjunker går oljepriset ner. Då blir det inte lönsamt längre med oljesanden... efter lite mer tapp får höglöneländerna problem med olönsam produktion.. Men under tiden får ni/vi billiga oljeprodukter.
refbob skrev:Tycker drevet mot bilen är dravel. Bilen är transportmedel som i större delen av Sverige är ett måste. Men väldigt tyst om flyget. 80 % av dessa transporter är väl rena lyxresor som beskattas väldigt lite. Blev ett himla pådrag om att etanolen skulle frälsa världen. Se hur det gick.... Nu ska alla ha EL-bilar. Då får vi bygga flera kärnkraftverk när allt ska drivas med EL. Jag ska bra gärna vilja se den EL-bil som klarar mina behov av att dra husvagn, få plats med familjen och hundar. Rena skitbilar som erbjuds. Visst finns det nödlösningar med EL men då får man en pytteliten EL-motor och en vanlig motor. Kan ju knappast vara miljömässigt smart att bygga två motorer.Ren och skär okunskap.
En elbil drar inte så mycket att det behövs nya kärnkraftverk.
Om alla nya bilar som säljs idag skulle bli elbilar skulle elförbrukningen i landet öka med ca 0,66twh. Alltså knappt 0,5% av nuvarande.
(elbilen drar 1,5-2kwh per mil.. Räknar med 1200 mil och 2200kwh (1,83kwh/mil i snitt och 300k nya bilar)
Vi exporterar ca 20-30tWh varje år, av en total produktion av ca 165-170tWh.
Så det är väldigt långt innan vi skulle behöva bygga extra kärnkraftverk.
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... 12015-gwh/
En pluginhybrid ger en skapligt vinst miljömässigt. Det är inte speciellt stora utsläpp för att bygga en elmotor. Dom är väldigt enkla konstruktioner.
Stora batterier ger utsläpp om de byggs med fossil el, men hybrider har inte speciellt stora batterier, samt att många batterifabriker satsar på eller har redan ren el.
Antalet bilar som erbjuds har varit begränsat, men kommer nu starkt. Jag kör också husvagn varje år och hoppas på ett bra alternativ till 2019 då mitt nästa byte är. Annars får vår andrabil bli en hybrid vi kan dra vagn med och vår huvudbil en elbil för allt annat.
andersuw skrev:Vi fick aldrig böter, utan en varning och tillsägelse att vi måste registrera oss och att om vi rör oss igen i London med den bilen kommer vi behöva betala, och att om man inte registrerar sig och betalar "frivilligt" blir det bra mycket dyrare. Det var en avgift för att det är en dieselbil som vi körde inom den centrala zonen där dom tydligen är belagda med en extra avgift. (ca 250kr extra per dag!)Lövet skrev:Det kommer man inte göra. Man bötfäller (olika hårt i olika länder) de bilar man upptäcker. Exempelvis kan det ske automatiskt via vägkameror om man har den infrastrukturen. Kolla vad som hände med Joel80s lastbil.I Joels fall (körning med en VW Caddy i London om jag minns rätt) handlade det om en avgift, likt trängselskatt, inte om böter. Några böter för körning med en otillräckligt ren bil på fel ställe är mig veterligen inte aktuella någonstans utom i Tyskland (där kontrollen verkar obefintlig, se mitt tidigare inlägg ovan) och i Norge (där det finns en möjlighet i Oslo, som nästan aldrig använts, att förbjuda dieselbilar vissa dagar då luften riskerar att bli särskilt dålig och där polisen vägrar att verkställa kontroll och bötesföreläggande).
Dom har sammarbete mellan de flesta Europeiska länder, så hamnar man i en kamera med reg-nummret hittar dom en.
Jag tror dieselbilen är så gott som död på nybilsmarknaden om 3 år. Under 15% av försäljningen tror jag på. Den ligger på dryga 50% idag.. har sakta med stadigt gått ner senaste åren från toppåren kring dryga 60% om jag kommer ihåg rätt. Men med alls som händer nu tror jag den kommer få det svårt.
Håller Volvo (samt andra tillverkare) vad de lovar också med elbilar till samma priser som en diesel kommer många välja elbil istället. (Ni borde sticka och provköra en.. Hyundai Ioniq var riktigt trevig! Nya E-Golfen ska jag testa efter sommaren... lite för liten kanske, men vill veta hur den är.)
Batterierna minskar snabbt i pris. För varje dubblering (Anderssuw; i antalet tillverkade/sålda! Missade svara på det i annan tråd) så sjunker priset ca 20%. Det händer nu med 1,5-2 års intervall, fast det var ett ännu större hopp förra året. Priset börjar närma sig $100 per kWh.
I övrigt, alltså förutom batterierna, är elbilen mycket billigare att tillverka. Extremt simpel drivlina i jämförelse med ICE-bilen.
Det här är början på en omställning vi inte sett sen bilens intåg, det är inte samma sak som etanolen eller andra lokala påhitt. Det är globalt och drivs av ekonomiska intressen. Att dom nu inför en massa framtida förbud kan ev snabba på det lite, men även i Trumpland kommer oljan bli värdelös. För de som behåller diesel och bensinbilen kan ni dock glädja er åt att det kommer bli rätt låga oljepriser så den ökade skatten hämtar ni ev in med lägre bränslepris. När efterfrågan på olja sjunker går oljepriset ner. Då blir det inte lönsamt längre med oljesanden... efter lite mer tapp får höglöneländerna problem med olönsam produktion.. Men under tiden får ni/vi billiga oljeprodukter.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13