Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av titanium
När man byggde T8:an i Bygg Din Volvo i våras så var det inga problem att välja 21" fälgar. Men nu är det max 20" som gäller. Strange!
Det står: Obs! Passar inte Twin Engine om man går in på Volvo tillbehör.
Jag frågade min säljare men han visste inte varför. Skulle undersöka, sa han, men det tar tydligen tid.
Någon som vet!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har inte fått det bekräftat men har hört att det beror på vikten. Däck i rätt dimension finns visst inte med rätt (tillräckligt högt) lastindex..

/Thomas
Användarvisningsbild
av titanium
Funk skrev:Jag har inte fått det bekräftat men har hört att det beror på vikten. Däck i rätt dimension finns visst inte med rätt (tillräckligt högt) lastindex..
/Thomas
Ja, du har rätt. T8:an väger 220 kg mer och då krävs det lastindex 99 eller högre. Skiljer 65 kg per däck mellan lastindex 96 och 99.
Jag hittar inga däck från de ledande tillverkarna med högre lastindex än 96 på de passande dimensionerna.
Sedan är ju frågan hur viktigt det är?
Användarvisningsbild
av Funk
Om man vill köra med lastad bil och kanske dragkroken belastad så är det nog inget man skall fuska med..

/Thomas
av perhall
Är väl som att köra 230 med T-däck godkända för 190, funkar oftast en stund men kombinationen av värme, lång körning, otur och att ha gått över en gräns är farlig...

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]