Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Yaniz skrev:
andersuw skrev:Nä. Ingen förvirring alls. Använder man bara huvudet när man letar rätt manual uppstår alltså inga konstigheter.
Då uppenbarligen mitt huvud inte fungerar, ber jag härmed ödmjukt att få rådfråga ditt huvud huruvida V70II modellår 2008, uttagen november 2007 och tillverkad för den svenska marknaden skall vara utrustad med möjligheten att öppna tankluckan manuellt.

Ja eller Nej?
Min kommentar handlar om konsten att hitta rätt manual. Vad man kan konstatera är att manualen för MY -08 inte nämner något om manuell öppning överhuvudtaget medan manualerna för MY -09 och framåt gör det. Om det i sin tur betyder att manuell öppningsmöjlighet saknas på MY -08 eller om det bara innebär att man glömt att nämna hur man gör för att öppna manuellt i manualen för just MY -08 gör jag inte anspråk på att veta.
av andersuw
VIDA kommer till undsättning. Så här ligger det till. Den gröna snodden fanns inte då MY -08 började tillverkas men började monteras i november 2007. På tidiga bilar utan snodd går det också att nödöppna men vad jag kan se måste man då ta bort hela klädselpanelen på den sida där tankluckan sitter för att komma åt. Inte så kul om man har bråttom och behöver tanka och luckan strejkar. :(
Nödöppning tanklucka.jpg
Nödöppning tanklucka.jpg (70.51 KiB) Visad 370 gånger
Vad jag kan se är snodden ingen separat del utan en ingår som en del av låsmotorn. Det är ett och samma artikelnummer för låsmotorn för MY -08 och MY -09 så troligen har Volvo helt enkelt bara lagt till snodden i november 2007 utan att förändra artikelnumret. Troligen går det därför att eftermontera snodden genom att byta till en låsmotor köpt på skroten eller föra över snodden från en sådan motor till den motor som redan är monterad.
av Yaniz
Tack Anders för att du lyckats lösa gåtan med den gröna snodden! Efter det att jag har lyckats måla färdigt huset förhoppningsvis någon gång i november (inte p g a av husets storlek men av andra orsaker) skall jag riva sidopanelen och tillverka en egen snodd för att få tillgång till möjligheten att manuellt öppna tanklocket. Får svår ångest bara jag tänker på att bli stående vid någon mack kl 23 en svinkall vinterafton för att tankluckan inte fungerar och ställas inför alternativen att börja böka med sidopanelen eller att bryta upp tanklocket.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Är inte den bara till för om bilen är strömlös eller om själva låset pajar? Om låset eller luckan har frusit så hjälper väl stroppen föga?
En låsmotor av plast tror jag inte fryser. Gamla låscylindrar av metall är en annan sak. En snodd kommer att hjälpa, precis som den gör när det gäller bakluckan på V70N (klassiskt elfel vid gångjärnsöverföringen). Jag har sent omsider monterat låscylinder på bakluckan där. Väldigt käckt även om det inte krisar riktigt utan man bara vill koppla ur batteriet för att det inte skall ladda ur alltför mycket, som jag gjorde när vi var på semester med MY -15 i år och gamlingen skulle stå en månad. Annars måste man kräla in sedan man låst upp förardörren med nyckeln när allt annat är låst och inte går att låsa upp utan ström. Inte kul. :x
av Schmoyoho
Nä, det är mer ett försök att blocka Yaniz från att försöka mildra sin ångest att bli stående (dvs stroppen hjälper inte till vad som är mer sannolikt få luckan kajka ihop en kall kväll). Men om det är någon tröst så är luckan av plast och det lackade stycket/locket tror jag lär släppa, så kan man fritt bryta sönder gångjärnslocket efteråt. Jag har iaf inte haft några problem med frysning men då är jag försiktig med vintertvättandet och om jag inte kan stå i garage så har jag hittills kommit långt med att torka torrt kring/i/runt tacklocket (som också är av plast men kan frysa?)

P2:orna har förresten en pluspol/uttag i motorutrymmet, no kräling required.
av Yaniz
Schmoyoho skrev:Är inte den bara till för om bilen är strömlös eller om själva låset pajar? Om låset eller luckan har frusit så hjälper väl stroppen föga?
Nu hade jag inte nödvändigtvis ett fruset lås i åtanke som upprinnelse till eventuell ångest, utan tillämpningen av Murphys lag: "Om något kan gå sönder, kommer det att gå sönder vid sämsta möjliga tillfälle." (Fritt tolkat)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]