Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Behöver ett svra till imorgon och är värdelös på att utnyttja sökfunktionen. Jag har nu monterat ihop min ac anläggning. Visst våld användes och jag är inte säker på att det är tätt, att då betala 1700kr för att fylla rakt ut i tomma luften känns korkat. Så nu har jag två frågor.
1: har biltema så man kan fylla själv och är den bra?
2: hur sjutton ska jag göra detta?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har googlat en del på detta senaste dagarna. Slutade med att jag åkte till en firma och betalade 795 kr i slutänden. Är det ordentligt otätt upptäcks det direkt när de kollar tätheten på systemet innan fyllning. En del firmor erbjuder gratis felsökning (för att sen försöka fånga dig som kund för reparationen) så du kan ju åka till en sån och låta dem kolla om det är tätt innan du betalar för fyllningen.

Biltema har rätt gas (R134) som säljs som kylspray. Då är en tydligen helt ofarlig och får släppas ut fritt... :roll: De har inte kopplingen till bilens system. Du behöver en specialkoppling till lågtrycksporten och sen får man skruva ihop resten själv av olika delar typ.

Hade du bott i USA hade du kunnat knata in på nån Home Depot eller motsvarande och köpa ett kit för gasolfyllning för nån hundring eller två inklusive gas. Men sånt motarbetas hårt av diverse organisationer här så jag har bara sett det säljas på nätet till dyrare pengar (t ex Envirosafe).
av Provocative77
SBergdahl skrev:Jag har googlat en del på detta senaste dagarna. Slutade med att jag åkte till en firma och betalade 795 kr i slutänden. Är det ordentligt otätt upptäcks det direkt när de kollar tätheten på systemet innan fyllning. En del firmor erbjuder gratis felsökning (för att sen försöka fånga dig som kund för reparationen) så du kan ju åka till en sån och låta dem kolla om det är tätt innan du betalar för fyllningen.

Biltema har rätt gas (R134) som säljs som kylspray. Då är en tydligen helt ofarlig och får släppas ut fritt... :roll: De har inte kopplingen till bilens system. Du behöver en specialkoppling till lågtrycksporten och sen får man skruva ihop resten själv av olika delar typ.

Hade du bott i USA hade du kunnat knata in på nån Home Depot eller motsvarande och köpa ett kit för gasolfyllning för nån hundring eller två inklusive gas. Men sånt motarbetas hårt av diverse organisationer här så jag har bara sett det säljas på nätet till dyrare pengar (t ex Envirosafe).
Ok.
Om de provtrycker o jag kan hitta till det priset blev det intressant.
Tack för ett bra svar.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Systemet behöver vacum-sugas eller på annat sätt tömmas på luft innan man fyller på med rätt gas.

När kompressorn startar och bygger upp tryck i systemet spelar det ingen roll om gasen är obrännbar i vanligt lufttryck. Den blir explosiv när den blandas med syre och trycks ihop till 10+ bar, och den kan självantända.

Att fylla på ett tomt system med R134a från Biltema är också problematiskt. Det behövs en viss mängd olja i gasen för att smörja kompressorn. Den oljan finns inte i Biltemas R134a kylspray.
Det enklaste är att höra efter med en professionell kille. Ser inte var du bor, hade det varit Närke hade jag rekommenderat Willy's El och kyl. Andra alternativet är Envirosafe.
http://www.envirosafe.se/webshop/index/ ... gds-kit-ac

Men även Envirosafe kan du bara fylla på om du fortfarande har tryck i systemet. Finns det vanlig luft i det måste den ut först.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja bra tillägg där. Mitt system var inte tomt utan behövde bara toppas upp. Har du haft det öppet blir det en lite annan grej och du bör överväga ett nytt torkfilter i samband med att du fyller det igen, efter att du fått bekräftat att det är tätt.
av Provocative77
Mitt system var helt öppet.
Men det hade varit det under kort tid så allt jag behövde var en slang. Enkelt jobb med bara två skruv.
Mindre enkelt.... att komma åt två skruv. Det var mkt som fick demonteras då den ena satt bakom strålkastaren.

Men nu är det löst.
Att lyfta ner fronten var enkelt när jag väl vågade o prismässigt blev det bra.
En ny slang, 1700kr inköptes begagnad för en hundring från ett slaktobjekt. Fronten satt med 1.5 plastnit så en hundring där. Ny gas inkl provtryckning där även sugning hade ingått för 500kr.
Så, totalt, 700kr o den blåser nu, frostvindar.
Bästa tipset var att få mig att inse att det gick att hitta billigt jobb.
Jag lade ut en anonns på en lokal, Köp o säljsida på Facebook på morgonen o kl 18 var det fyllt. Då hade jag två pers som kunde fixa det med både tömning o provtryck. Skillnaden var bara att det skiljde 200kr i pris.
Så, Fb-sidor är ett framtida tips om man söker mekhjälp.
av HåkanÅland
Trevligt att det löste sig! :)
Angående Envirosafe kan jag tillägga att jag använt deras prylar i 2 bilar och det funkade riktigt bra. Hade ju dock tillgång till både Nitrogen och Vacuumpump i jobbet. Men som privatperson får man ju inte klotta med "riktigt" köldmedium, och deras produkt funkade utmärkt. Även läck och oljetillsatserna hjälpte mig i den ena.
Användarvisningsbild
av Derank
Det enda jag jag undrar över är hur man kan sätta dit en beggad slang när man ändå håller på.

Ungefär som att byta bromsskivor och sätta tillbaka de gamla beläggen. Jaja. Det funkar ju iaf.
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]