Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Nä. Ingen förvirring alls. I de fall Volvo ändrar manualen under modellåret finns helt enkelt flera manualer att välja på på den supportsida jag länkade till. För min V70 -15 finns exempelvis två olika, en som gäller fr.o.m. produktionsvecka 20 t.o.m. produktionsvecka 45 (AT1420) och en annan som gäller fr.o.m. produktionsvecka 46 2014 (AT1446). För MY -08 finns dock bara en manual avseende V70 II eftersom inga ändringar som fordrade ändring av manualen gjordes under modellåret. Använder man bara huvudet när man letar rätt manual uppstår alltså inga konstigheter.
av Knota
Om man kollar amerikanska Volvos manualsida ser man precis som du säger att man skiljer på 2015 och 2015.5. Men det är också den enda gången man gör det. Och man har manualerna från 1965 och framåt.
Det borde ha funnits flera för 2001 och säkert någon annan årsmodell.
Rimligen har det skett förändringar i produktionen fler gånger än 2015. Svenska sidan har bara från 2004 vad jag sett.
Men det hjälper inte TS. Frågan nu är hur mycket meck det är att få funktionen i efterhand.
Är det någon som haft isär och sett hur det är gjort?
av andersuw
Säkert har det skett produktionsförändringar tidigare. Alla produktionsförändringar föranleder inte ändringar i manualen. De allra flesta gör det inte. Inte konstigare än så. 2015 skedde förändringar under modellåret när det gäller däcktrycksövervakning som bilägaren borde känna till. Om man byter från exempelvis en IAQS sensor till en annan är det inget som propsar på att stå i manualen. Inte konstigare än så.

Närmare bestämt vilka förändringar modellåret 2001 är det som du tycker borde ha föranlett ändringar i manualen?
av Yaniz
andersuw skrev:Nä. Ingen förvirring alls. Använder man bara huvudet när man letar rätt manual uppstår alltså inga konstigheter.
Då uppenbarligen mitt huvud inte fungerar, ber jag härmed ödmjukt att få rådfråga ditt huvud huruvida V70II modellår 2008, uttagen november 2007 och tillverkad för den svenska marknaden skall vara utrustad med möjligheten att öppna tankluckan manuellt.

Ja eller Nej?
av Knota
Nej, det verkar inte finnas på 2008.
Rimligen borde det gå att lösa ändå, men det verkar bli en del jobb.
Länken nedan visar hur man installerar eluttag på sidopanel höger bak.
Där ser du hur man river sidopanelen.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202008
Bakom sidopanelen verkar det vara en ljuddämpande "papp", bakom den verkar lucköppnarens mekanism ligga.
Jag hittar tyvärr inga bilder på nätet på hur det ser ut under ljuddämpningen.
Kanske någon som monterat eluttaget vet mer hur det ser ut?
av Knota
Hmmm, dom har 2 st till 2008, och bägge har dragsnöret.
Man kan se tillverkningsdatum 2007 på dom...
Så nu vete f-n vad som gällde 2008, om ni som inte har snöre har fått dom avdragna eller om det inte funnits från början...
av Yaniz
Om man tittar på bilderna från Bildelsbasen som du Knota länkar till, så ligger motorn till tanklocket på bänk med tillhörand snöre placerat horisontellt.

Min teori är att med motorn monterad på bil är det lätt hänt att montören på fabrik missat att dra den till luckan eller att den på annat sätt hamnat vertikalt utan möjlighet till åtkomst från luckan. Det enda sättet att kolla detta är att riva sidopanelen, vilket ser ut att vara tidskrävande. Tror inte hustrun skulle uppskatta att jag lägger en halv eftermiddag på att gräva i bilen (håller på att måla om huset).

Hur som helst, vad ger ni för min teori? Plausibel eller substanslös?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det tar kanske en halvtimme/timme att riva och montera igen om man är ovan, men ingen garanti att den finns där, så det kan vara bortkastad tid också.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]