MickeM skrev:Kamremsbyte är inte så himla dyrt. Det ska kosta under 5000kr, om inget annat görs samtidigt.
Kopplingsbyte är dyrt, som på de flesta bilar.
Missljud, eller läckage mellan motor o låda är exemplar som ska undvikas. Kopplingen pallar ofta 35000mil+.beroende på föraren och körförhållanden.
Bry dig mer om att få en bil med för dig rätt utrustning och färg, osv, snarare än att fokusera på milen.
Servade kan du plocka ut mycket mil.
Generellt är ju runt 16000mil sämst att köpa bil.
=Inget bytt.
25000mil+ = det mesta slitdelar bytt och värdet häften...
Men det är mitt sätt att tänka.
Framvagnen är klen. Länkarmar, fjädersäten, osv är vanliga problem, och första bytet är ofta före 20,000mil.
Ganska enkelt för hemmafixare och billiga delar finns, men inlämnat på Volvo kostar det multum.
2005 och nyare är de flesta barnsjukdomarna borta.
De förr så vanliga felet på gasspjället, kombiinstrumentet och ABSmodulen är nu ovanligt.
Första 2005'orna hade problem med en lucka ovanför CEM som läckte vatten på den. Jag tror de problemen är åtgärdade nu. Har inte hört om nått sådant fall nyligen.
Jo, har faktiskt märkt att de som gått mer än 20 000 mil oftast har mycket mer delar bytta, så det var ett bra tips att kolla efter!
Det verkar ytters ovanligt att de inte är fullt servade hos Volvo-verkstad, iallafall här i Göteborg, verkar som alla har haft bra koll på sina bilar :)
Framvagnen och modeller efter 2004 har jag hört lite om innan, men mycket bra tips, tack!
Någonting skrev:Håller med om att det verkar gå en magisk gräns vid 20 000 mil där de flesta slit-delarna ger sig.
Om du skaffar en automat så behöver du inte bry dig om kopplingen. Du bör väl fundera på om att spola växellådan dock. Kostar väl ett par tusen (tror att jag har hört siffran 4000 här på forumet) på en verkstad men det är det säkert värt om du vill slippa problem med den.
Alla bilar du tittar på bör ha fått kamremmen bytt då intervallet är 18 000 mil ELLER 10 år (något som alla borde komma upp i nu). Kostar inte en förmögenhet på den modellen, men det är roligt att ha det gjort.
Det kan vara värt att göra en bilkontroll på en bilbesiktning då bör du få veta om det är några akuta fel med chassit, bromsarna eller avgassystemet som du bör veta om.
På säkerhetssidan så kan det vara värt att veta är att krockkudde på passagerarsidan var tillval på bilarna och att det är långt ifrån alla som har det. Om du vill ha en med passagerarkrockkudde så kan du leta efter srt/airbag-texten på konsolen framför passageraren eller nyckelavstängningen som man ser på sidan av konsolen om man öppnar passagerardörren. Väldigt många skriver att "deras" bil har airbag, men man ser ofta att den saknar det ändå på bilderna. Det går inte att kolla i transportstyrelsens register för att vara helt säker på att bilen har airbag heller, min bil står inte som att den har airbag, men den har det monterat ändå.
Vad gäller val av motor så skulle jag rekommendera den lilla bensinaren på 2,4-liter (140 eller 170 hk). Då den har färre saker som brukar kunna gå sönder (och den är mer lättarbetad än turbo-bilarna om vill göra något själv då det finns lite bättre med utrymme). Men om du vill ha lite mer kraft så kan du ta en turbo ändå. Du kommer inte märka så stor skillnad på bränslenotan med dina mil.
Jag avråder från dieslarna med din körsträcka. De kostar ofta lite mer än bensinarna i underhåll/reparation och skatten är inte nådig på de årsmodellerna.
Jag avråder STARKT ifrån att köpa en Bi-Fuel-bil (natur/biogas). Det finns väldigt många sådana ute på marknaden och väldigt många märker sina som bensinbilar på exempelvis blocket (så kolla både en och två gånger så att du inte råkar köpa en sådan). Anledningarna till att jag inte rekommenderar en sådan är för att de är mycket dyrare än de andra bilarna att reparera. Mer eller mindre alla bi-fuel-bilar får förr eller senare problem med gasregulatorn som kostar ganska många tusenlappar att byta eller reparera. Alla bi-fuel-bilar har dessutom nivomat-stötdämpare bak (nivåreglering) som är mycket dyrare än "vanliga" stötdämpare/fjädrar. Dessutom så verkar det komma strängare besikningsregler på biogasbilar i framtiden efter alla problem med gastankar (dock främst på VAG-bilar, inte volvo).
Läste på ett annat forum att oljan i lådan skall bytas var 6000 mil, men de ingår inte i servicen så är många som missar det.
Krockkudden hade jag ingen aning om och det hade jag heller inte tänkt på vid eventuell visning, skall se till att komma ihåg det!
Jo, endast bensin är min tanke. Har sett många som velat i sina auktioner om bi-fuel så skall vara extra noggran med det, tack för alla tips! :)
SBergdahl skrev:Angående turbo och bränsleförbrukning så är min turbo med automat märkbart snålare än sugmotorn med automat i motorvägsfart, särskilt med lite moms. Grymt fint segdrag som sugmotorn saknar. Automaten är ju delaktig där då den växlar ner oftare med sugmotorn.
Turbon kan vara riktigt go att köra ibland :)