Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Har en 745 av 91 årsmodell. Har haft ett klappande/knäppande ljud från Bendix bromsenn höger fram när jag kör under 40. Från högre hastigheter så hörs inget eller så döljs det. När jag bromsar så försvinner ljudet. Hjulet rullar fint. Jag har tagit loss det ock kollat på klossar och kolvarna. Allt verkar ok. Även glidpinnen är ok. Vad kan det vara för fel? Besiktningen sa inget.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
På frugans Passat är det ibland klapprande/slamrande ljud. Det är fästena där klossarna sitter som blivit slitet + att kolvarna och glidpinnar går alltför lätt (väl smort av han som gör servicen :lol: ) Jag får då och då sätta en "punkt" med MIG-en på klossen och fila till så det passar, så funkar det ett tag igen. Ska byta klossar nästa gång jag skiftar hjul, får se om dom är bättre. Annars får jag kanske skaffa andra eller svetsa på fästena istället.
av sicnarf
Har varit på bromsen nu igen. Köpte nya Bendix backar och fjäder. Allt var ok och sitter bra. Styrled och spindelled har ingen glapp. Ändå kommer klappande och klamrande ljudet under 40 som försvinner vid bromsning. Mystiskt.
av sicnarf
Än en gång var jag där och tog loss hjulet för att se om det var nåt jag missade. Allt var perfekt vid och runt bromsen och hjulet som jag misstänkte. Jag kikade inåt och bakom och såg den rostiga, lösa bromsskölden. Jag skakade på den och fick fram samma klappande ljud som jag fått under ett par år under körningen. Jag skar bort den helt och tog bort den. Nu är mysteriet löst och jag är en gladare och nöjdare människa nu.

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]