Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Knappsatsen är den del av DDM som du ser innan du demonterat dörrklädseln. Under knappsatsen sitter själva styrenheten. Knappsats och styrenhet säljs som en enda del.

Om jag var du skulle jag dock inte börja med att beställa ny styrenhet utan först demontera dörrklädseln och försöka mäta upp lite. Får DDM ström som den borde? Matar den ström till de enheter den styr som den borde? Först sedan jag gjort bedömningen att det troligen är DDM det är fel på och inte ett simpelt kabelfel någonstans skulle jag försöka köpa en DDM och då från skroten snarare än ny.
av Danne12
andersuw skrev:Knappsatsen är den del av DDM som du ser innan du demonterat dörrklädseln. Under knappsatsen sitter själva styrenheten. Knappsats och styrenhet säljs som en enda del.

Om jag var du skulle jag dock inte börja med att beställa ny styrenhet utan först demontera dörrklädseln och försöka mäta upp lite. Får DDM ström som den borde? Matar den ström till de enheter den styr som den borde? Först sedan jag gjort bedömningen att det troligen är DDM det är fel på och inte ett simpelt kabelfel någonstans skulle jag försöka köpa en DDM och då från skroten snarare än ny.
Tack för svar. Hur vanligt är det att kablarna går av mellan a-stolpe och dörr på V70? Andra fabrikat på bilar brukar ju ha problem med detta. Har kopplingsschema på en vidadator så får väl börja i den änden som du säger, har försökt att kolla upp om det finns en säkring till DDM:en men inte hittat någon.
av andersuw
Tror inte det är jättevanligt att det blir kabelbrott där på V70 men visst kan det hända. Dock tycker jag du borde fått felkod om CAN-förbindelsen eller elförsörjningen till DDM är bruten. Troligare att det är vaj på spänningsmatningen från DDM eller på kablaget mellan DDM och de grejer den styr. Men man kan aldrig så noga veta med el ... ;-) Säkringen skall enligt världens minst lästa bok vara nummer fem i säkringscentralen på instrumentbrädans gavel på förarsidan.
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]