Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena Hej.

Jag har en V70N -01 med RTI.

Jag har för avsikt att koppla ur RTI, byta ut popup-skärmen till 02-07 modellen som är större och trycka in en Garmin i den istället.

Den primära frågan är ifall någon har eftermonterat popupmotoriken till skärmen i instrumentpanelen, eller om någon tagit ur displayen men med bibehållen funktion på popup-motoriken.

Övriga frågor till någon som vet är:

- Ger bilen felkoder ifall kabeln bak på huvudenheten som går bak till RTI-enheten kopplas ur?
- Om ovan kabel kopplas ur, kommer motoriken som fäller up/ner displayen fortfarande fungera?
- Kan anslutningarna till NAV-skärmen kopplas ur utan att systemet ger felkoder? Både med och utan kabeln bak på huvudenheten som går till RTI-enheten fortfarande inkopplad.
- Den styrsignal som fäller skärmen upp och ner, är det någon som vet hur den funkar? Kan jag slänga ut gamla popupskärmen och sätta i den nya och få motoriken att automatiskt fungera?

Tack
Jag köpte en RTI till min S60 -01 som inte hade RTI originalmonterat.
Behövde en Arduino för att skicka ett flöde med signaler för att få skärmen att röra sig uppåt och stanna i övre läge. Kopplade även in ett Raspberry Pi för att skicka videosignal.
Här är en video på rörelsen

Tyvärr har den slutat fungera innan jag fick in den i bilen men jag har inte brytt mig om att kolla vad som är fel... :)
hehe. Ja varför ska det vara lätt.=) Men bra info.

Så originalskärmen tar alltså Kompositsignal? Har du nån mer ingående detaljerad berskrivning vad du har Raspberryn till? Har du den som källa eller behövs den specifikt för att få kopplat kompositsignal till den? Hur har du anslutit arduinon?
bombardier skrev:hehe. Ja varför ska det vara lätt.=) Men bra info.

Så originalskärmen tar alltså Kompositsignal? Har du nån mer ingående detaljerad berskrivning vad du har Raspberryn till? Har du den som källa eller behövs den specifikt för att få kopplat kompositsignal till den? Hur har du anslutit arduinon?
Raspberryn skickar kompositsignal till RTI:n. Tror upplösningen var 400x234 pixlar så det är inte så mycket men det räcker för att spela Super Mario! :)
Ska se om jag kan posta någon bild på hur det är kopplat nån dag samt koden som är mycket enkel. Det krävs en pause på 45ms mellan varje byte och datan som skickas är 0x40 0x40 0x83 vilket gör att skärmen rör sig uppåt och stannar där.
Ganska enkelt fast jag inte på något sätt är någon expert på varken Volvo eller Arduino men det fungerade på första försöket. Sen har den ju som sagt lagt av och varför vet jag inte än...
Landkrabba skrev:
bombardier skrev:hehe. Ja varför ska det vara lätt.=) Men bra info.

Raspberryn skickar kompositsignal till RTI:n. Tror upplösningen var 400x234 pixlar så det är inte så mycket men det räcker för att spela Super Mario! :)
Ska se om jag kan posta någon bild på hur det är kopplat nån dag samt koden som är mycket enkel. Det krävs en pause på 45ms mellan varje byte och datan som skickas är 0x40 0x40 0x83 vilket gör att skärmen rör sig uppåt och stannar där.
Ganska enkelt fast jag inte på något sätt är någon expert på varken Volvo eller Arduino men det fungerade på första försöket. Sen har den ju som sagt lagt av och varför vet jag inte än...
Även jag är intresserad av bilder + kod :)
Jag gjorde en liknande operation i min V50, en Tomtom Start 60 fick byta plats med den gamla LCD skärmen från RTIsystemet, passade i höljet efter lite putsning i bandslipen(!). Kopplade däremot motorn direkt till en dold vippströmbrytare bakom mittkonsolen, tycket inte det var någon vits med att den ska åka upp och ned vid varenda stopp, men jag kan fälla ned den om jag vill. RTI systemen var ju bara navigator, nu varnar ju Tomtom:en för fartkameror, högtrafikerade vägar och skolor/lekparker etc. även om ingen rutt är inlagd.

Bild

Tyvärr fungerar inte den kombinerade ladd/USBkabeln att ansluta till den bärbara datorn för att uppdatera kartdatabanken, så nån gång per år får jag plocka ur GPS:en för uppdatering!

Bild
P210 skrev:Jag gjorde en liknande operation i min V50, en Tomtom Start 60 fick byta plats med den gamla LCD skärmen från RTIsystemet, passade i höljet efter lite putsning i bandslipen(!). Kopplade däremot motorn direkt till en dold vippströmbrytare bakom mittkonsolen, tycket inte det var någon vits med att den ska åka upp och ned vid varenda stopp, men jag kan fälla ned den om jag vill. RTI systemen var ju bara navigator, nu varnar ju Tomtom:en för fartkameror, högtrafikerade vägar och skolor/lekparker etc. även om ingen rutt är inlagd.

Bild

Tyvärr fungerar inte den kombinerade ladd/USBkabeln att ansluta till den bärbara datorn för att uppdatera kartdatabanken, så nån gång per år får jag plocka ur GPS:en för uppdatering!

Bild
Fartkameravarning är ju lätt fixat utan att byta ut RTIn. Jag har en Cheetah C50 i min V70 02:a som komplement till RTIn. Funkar utmärkt. Även den behöver plockas ur bilen när den skall uppdateras men det går ju rätt fort. Sitter smidigt på magnetfäste vid vänster A-stolpe. :D Och trafikproblem klarar ju TMCn i RTIn av att varna för.
@bombardier,
Jag har svaren på alla dina frågor även om de kanske kommer för sent

Fråga: Ger bilen felkoder ifall kabeln bak på huvudenheten som går bak till RTI-enheten kopplas ur?
Svar: Nej

Fråga: Om ovan kabel kopplas ur, kommer motoriken som fäller up/ner displayen fortfarande fungera?
Svar: Hissfunktionen kommer sluta fungera

Fråga: Kan anslutningarna till NAV-skärmen kopplas ur utan att systemet ger felkoder? Både med och utan kabeln bak på huvudenheten som går till RTI-enheten fortfarande inkopplad
Svar: Samma svar som ovan. Nej du kommer inte få felkoder. Eller, du kanske får en felkod men det är inget bilen bryr sig om. Du kommer inte se något fel i instrumentpanelen och jag antar det är det du syftar till? Jag hade t ex dragit ur min telefon vilket generera en felkod men det syns först när man läser av OBDII

Fråga: Den styrsignal som fäller skärmen upp och ner, är det någon som vet hur den funkar? Kan jag slänga ut gamla popupskärmen och sätta i den nya och få motoriken att automatiskt fungera?
Svar: Det är helt olika kontakter mellan din popupskärm och den som följde efter. Mitt råd, byt inte ut den. I så fall måste du byta ut både skärm, fr CD till DVD, kablar. Kommer det sedan lira med knappen bakom ratten (som jag tror även du har)? Ingen aning.

Du skulle kunna höra med detta företag ifall deras lösning fungerar med din NAV. Vad hemsidan inte nämner är att den kan spegla bilden från en äldre ipod och upp till iPhone 4s. En sådan mobil kan du köpa för 200-300kr på tradera. Tryck in ett tvillingkort och boom, du har en toppmodern GPS.

Lirar det med din NAV så har jag ett i princip oanvänt kit som du kan få köpa för 2000kr inkl frakt.
https://www.v-division.com/v70/v70-2001 ... ing-camera

Om du fortfarande vill ha den nyare RTI med den bredare skärmen så ska du kolla in en guide som jag ska skriva på Swedespeed. Jag skulle ta hela NAV lösningen till nästa nivå med ny skärm, kamera både fram och bak, samt spegling av både Android/iOS med touchstöd via NAVen. Månader av research som aldrig hamnade i bilen pga motorproblem. Men jag har alla delarna och det känns dumt att all detta research ska gå förlorad så nu vill jag dela med mig

Billigaste lösningen för dig att få tag på komplett RTI paket. Det är att vänta tills ett renoveringsobjekt med RTI kommer ut på blocket. Ge ägaren en tusenlapp för att att slita ut grejerna du behöver. Betydligt billigare än https://bildelsbasen.se
Här är manualen för hur du ska göra
https://docplayer.se/18533467-Installat ... -1-29.html

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]