Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Hur får jag bort servicemeddelande om bromsassistans service erfodras?Bromsarna funkar okej,men ej ABS.en när servicelampan lyser?
av mattiasv60
Hej
Inte för att vara dryg - men att laga felet är väl ett bra sätt att få bort felmeddelandet ? Bilen säger ju till dig att något är fel - så rimligtvis finns det felkoder att läsa ut som ger mer detaljerat information om vad som orsakar meddelandet.
Sen är det väl beroende på felet art om man måste nollställa efteråt eller om bilen själv känner att det är OK och meddelandet fösvinner ?
/Mattias
av Smille
Jag kan ha fel, men felet har väl rimligen genererat en felkod som måste raderas först? Och även om felkoden raderas kommer den väl komma tillbaka om felet inte åtgärdas?
av MickeM
Smille skrev:Jag kan ha fel, men felet har väl rimligen genererat en felkod som måste raderas först? Och även om felkoden raderas kommer den väl komma tillbaka om felet inte åtgärdas?
Mig veterligen, finns ingen ABS felkod som inte släcker lampan när felet är borta.
Den ligger däremot kvar i styrdonet, men som "ej aktiv".
SRS felkoder måste däremot alltid raderas. Dom släcker inte SRS-lampan ens om felet är åtgärdat.

Men trådskaparen måste få felkoder utlästa i ABS styrdonet med en volvoanpassad felkodsläsare.
En universal OBD scanner som kan läsa avgasrelaterade felkoder i MOTORSTYRDONET duger inte.
Den ser inget ABS relaterat.

Dessutom måste du dela med dig om mer information:
Du har en Volvo antar jag, men vilken årsmodell och Volvo-typ? V70, S60, S80 eller XC90?
Lyser ABS lampan och/eller antispinnlampan?
Mer saker i kombiinstrumentet som beter sig märkligt?
av Ghorille
MickeM skrev:
Smille skrev:Jag kan ha fel, men felet har väl rimligen genererat en felkod som måste raderas först? Och även om felkoden raderas kommer den väl komma tillbaka om felet inte åtgärdas?
Mig veterligen, finns ingen ABS felkod som inte släcker lampan när felet är borta.
SRS felkoder måste däremot alltid raderas. Dom släcker inte SRS-lampan ens om felet är åtgärdat.

Men trådskaparen måste få felkoder utlästa i ABS styrdonet med en volvoanpassad felkodsläsare.
En universal OBD scanner som kan läsa avgasrelaterade felkoder i MOTORSTYRDONET duger inte.

Du har en Volvo antar jag, men vilken årsmodell och Volvo-typ? V70, S60, S80 eller XC90?
Jag ska naturligtvis skriva vilken bil(det kom en massa folk och störde mej)Volvo V70-05 automat 170 häst är det,antispinn,antisladd,bromsassistans service erfodras är vad som kommer upp.Men hur servar man dessa?
av Ghorille
Ghorille skrev:
MickeM skrev:

Jag ska naturligtvis skriva vilken bil(det kom en massa folk och störde mej)Volvo V70-05 automat 170 häst är det,antispinn,antisladd,bromsassistans service erfodras är vad som kommer upp.Men hur servar man dessa?
Nu läste jag felkoder med en Volvo obdh,och det kom upp vänster fram givare ur funktion.Är det den som reglerar abs,tro?
av andersuw
Du säger inte vilken felkod du fick fram (i kodform, inte klartext). Men med utgångspunkt från vad du skriver avser den troligen givaren till ABS-systemet. OBS att problemet i själva verket kan vara ABS-kransen (den del av navet vars snurrande ABS-givaren känner av) snarare än ABS-givaren. En verkstad bör kunna ge dig besked genom att inspektera kransen.
av Ghorille
andersuw skrev:Du säger inte vilken felkod du fick fram (i kodform, inte klartext). Men med utgångspunkt från vad du skriver avser den troligen givaren till ABS-systemet. OBS att problemet i själva verket kan vara ABS-kransen (den del av navet vars snurrande ABS-givaren känner av) snarare än ABS-givaren. En verkstad bör kunna ge dig besked genom att inspektera kransen.
Jag har precis fått den här mätaren av en bekant,han betalade 1800kr för den,sen köpte kapitalisten,en nästan ny bil,då fick jag den,jag har inte lärt mej den än,jag är tyvärr ingen expert på sånt här men ska ut och mäta en gång till,och kolla vad som kommer upp.
av MickeM
Skriv EXAKT vad läsaren säger.
Tex BCM-123
En sådan kod, säger mer än översättningen från läsaren

En kolla tagg-kransen på yttre drivknuten hela varvet runt.
Mycket vanligt att den pajar.
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]