Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
Hej,,Jaob..lyssnade igen på din film, låter väldigt likt, vad jag menar när jag säger att det håller på ca en halv minut är inte att ljudet varar så länge, utan det rasslar till när man uddar gasen,,men fenomenet försvinner när motorn börjar bli varm,,efter ca en halv minut, kanske nåt mer,,min bil har gått 21000 mil, vet inte om rembytet ingår i nån service, den är fullservad,,,,,?
av jaob
Okej ja min lät precis när jag starta bilen och sen även när jag nudda gasen...va svårt att få fram ljudet i början men sen kom det mer och mer. Tex när man skulle åka iväg från stillastående på dragläget..
Men sen fick jag även fram ljudet när jag dutta till på gasen om man stod still som du ser i filmklippet.

Ett tips jag kan ge dig är att kolla om spännaren rör på sig väldigt mycket man kan nästan lista ut att det är den som slår om den rör sig lika mycket som min gjorde...

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell på din bil men jag har en 00a (V70N) och på min har jag INTE nått frihjul på generatorn som folk skrev att jag skulle byta eller sätta dit för det va pågrund av detta som det lät påstod det.
Men eftersom jag inte har haft det ljudet förut så känns det konstaigt att montera dit ett frihjul om jag inte har haft nått.

Jag bytte ju spännaren själv först till en ny från mekonomen men missljudet va kvar konstigt nog.
så då åkte jag till rejmes och där sa dom att det är spännaren som låter och att jag inte ska sätta dit nått frihjul.
Skulle även slippa betala om det inte va spännaren så då tänkte jag att jag lika gärna kunde lämna in bilen.
Så han bytte först remmen och då blev det lite bättre sa han men ljudet va fortfarande kvar sa han sen bytte han spännaren och då blev det helt tyst. så jag åkte tillbaka med spännaren till mekonomen och fick pengarna tillbaka.

Men som sagt kolla om den rör på sig väldigt mycket och om det ser ut som att det är den som slår. Då skulle jag köpa en ny rem och en ny spännare från volvo. går ju att prova med ny rem först om man vill det.
av Jeken
Bytte kamrem pga av liknande fel men när allt kom omkring så var det Kompressorn till AC, låter precis som det kommer ifrån kamremmen. koppla ur kompressorn elektriskt sitter en lite kontakt vid kompressorn det tystnade driekt på min bil en V70 t5 -01. en lärdom på 7k.
Användarvisningsbild
av JRS
Var ute och kollade lite,,knackade lite med fingret på spännrullen,,det klickar lite i den,,det finns helt klart ett litet glapp,,det är väl detta som försvinner när värmen sväller metallen,,antar att det inte är nån tvekan längre,,?? men det ser trångt och krångligt ut,,nån som vet vad volvo tar för byte av rem med tillbehör??
av Scratchen
jaob skrev:Låter inte som det här va ?

Jag har ett missljud som låter väldigt likt detta!
Trodde först det var en värmeplåt som rasslade.
Ljudet uppkommer bara vid belastning/varvning mellan 1000-1400 rpm.
Vad är felet på filmen?
av MickeM
Låter det konstant, om du tex kör uppför en backe med de motorvarven, eller bara under snabb varvtalsökning som på filmen?

Jag gissar på att frihjulet till generatorn inte hänger med, utan halkar lite, om det bara låter när du gör sådär.
Kan vara skuret, men då skulle multiremmens spännare skallra på tomgång, eller srtax under tomgång.
Sannolikt vad trådskaparens fel var, men tråden är från 2010.

Låter det konstant vid de och andra varvtal vid belastning, skulle det kunna vara VVT enheten som låter.

Lyssna med ett stetoskop, mejsel eller fil, och försök lista ut varifrån det kommer.

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]