Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pour
Vi har en izi kid x3 isofix bakom passagerarsätet. Samt en kudde i mitten och framåtvänd stol bakom föraren. Gott om plats för en som är 193 lång på bägge främre platserna.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
av andersuw
Jag har en Britax Twoway Elite monterad bakvänd på mittplatsen bak i min V70 -15 och har inga som helst problem att få dit den där utan att skjuta fram vare sig förarsäte eller passagerarsäte längre än vi (hustrun och jag) normalt vill ha dem. Jag är 190 cm lång och sitter hur bra som helst på förarplats. Med hjälp av de främre spännbanden på den bakåtvända stolen (de som fästs i öglor på skenorna under framstolarna) kan man få ryggstödet på barnstolen att ligga ganska dikt an mot ryggstöden på framstolarna. Att inte ryggstöden på framstolarna skulle stoppa i tillräcklig utsträckning för den kraft de utsätts för vid krock framifrån i rimlig hastighet har jag lite svårt att tro.

Noteras kan att jag alldeles oberoende av barnstolen sedan länge sitter med sittdynan rätt kraftigt vinklad (lågt bak, högt fram) så att jag därigenom lämnar lite mer plats bakom mig än vad som annars vore fallet. Trivs bra med att sitta på det viset så det är ingen uppoffring.
av antstein
Ni som får massa plats över - monterar ni bilbarnstolen kant i kant med sätets avslut? Eller flyttar ni den närmare ryggstödet och plockar centimetrar där? Lite justermån beroende på barnets längd antar jag. (Vår stol (Maxi Cosi Mobi XP) har en markering där den ska linjera med bilens säte.)
av andersuw
Min sitter definitivt inte uppskjuten mot baksätets ryggstöd. Då får ju barnet inte plats med benen om det inte handlar om ett väldigt litet barn. På den Britax Twoway jag använder finns en slags klack under stolen och den har jag i nuläget nedfälld framför baksätets dyna. Underdelen av barnstolen befinner sig alltså något 10-tal centimeter framför den främre kanten av baksätets sittdyna och barnstolens ryggstöd vilar överst mot framstolarnas ryggstöd.
av euroman
Känns skumt tycker jag :S

Kör en v70ii -08 och har en BeSafe iZi kid X3, har den bakåtvänd i baksätet och frugan sitter fint fram i min bil, hon är ca 170cm lång.

Jag har också åkt med och är 1,75cm och åker också fint i passargerarsätet.

Visst det är ju inte som när stolen inte är där men det är inte jobbigt heller. Inte som i Sanderon :D

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]