NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte försöka ge mig på att själv fylla på additiv till min V50 (1.6D 2010). Innan saker inhandlas vill jag dock räkna och jämföra kostnader och ställa det i relationen till att lämna in den på verkstaden för påfyllning.

Fråga 1:
Hur mycket additiv rymmer behållaren ifall den är snustorr? Letat efter svar, men ej hittat något vettigt. (Läst mig till att VIDA graderar en full behållare till 15/15. Frågan är bara hur mycket 1/15 är i sådana fall?)

Fråga 2:
Vet att de är lite olika additiv beroende på årsmodell av V50. Lite otydligt vilket additiv som passar till vilken V50. Hittade tips om följande istället: JLM DIESEL DPF REFILL FLUID 1 LITER (https://www.josema.se/product/additiv-v ... fill-fluid), vilken ska vara universell och således passa till alla V50, stämmer det? (För och nackdel med att använda denna?)

Fråga 3:
Är det straight forward att i VIDA gå in och nollställa additiv-räknaren? (Läste någonstans att det var en vanlig bugg i VIDA att man inte kan göra en mängdkontroll av additiven efter påfyllning av just additiven. Verkade vara strul med att bli av med diverse felkoder då..)

Om allt är relativt enkelt och relativt ekonomiskt fördelaktigt tänkte jag inhandla DICE & VIDA samt lite additiv och fixa påfyllnaden själv :-)-)

/Hudson
Jag vet inte hur mycket tanken rymmer men om man bara gör ett uppskattning av storleken på tanken så rymmer den troligen 1.5 liter vilket också är volymen på additivet som volvo säljer, så 1/15 skulle då vara 1 deciliter.

För övrigt är den soppan ohemult dyr, sista servicen kostade additivet 939 kr och jobbet 390...

Sedan så får du betala för HELA flaskan även om tanken inte är tom. Det funkar ju så att man när fyller på och så när tanken är full rinner överflödet ner i en slaskdunk...

Och ja, jag körde tankutläsningen i VIDA med resultat att jag fick felkod "tankgivare felaktig signal" eller något sådant. Helt omöjligt att nolla. Byte av tank enl volvo men jag vägrade att acceptera och åkte till en annan volvo verkstad där de lyckades fixa problemet. Jag försökte luska lite vad de hade gjort och fick något svar att det kört något program (jag kommer inte ihåg exakt) men det var iaf inga bytta delar. Dock fick jag ju betala den obligatoriska felsökningsavgiften åtminstone på första stället...
Ok, tack för hjälpen!

Så det är alltså inte dyrare än 1300kr att lämna in bilen för påfyllnad av additivien.. Nästan billigare än att göra det själv i så fall.

Ingen annan som vet hur mycket additiv som ryms i en V50?
Köper min eolys från Tyskland. Ca 1000kr för 3 liter tror jag det var. Inklusive själva dunkarna å slangarna för att kunna fylla på.
En timmas hyra på gds kanske 120kr.

Mycket billigare å göra det själv :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Hudson skrev:Misstänker att det är denna du köper: https://www.autoteilemann.de/p/460326/a ... s-176-3-l/

Jag är dock fundersam ifall det är Eolys 176 eller Eolys Powerflex jag ska ha. Jag har läst mig till att V50 från feb 2010 och framåt ska ha Eolys Powerflex. Min är såld sep 2009, men är årsmodell 2010. Vad gäller då? Kanske inte spelar någon roll?
Ja det ser rätt ut.

Har för mig man kan kolla vilken färg det är på anslutningarna till behållaren faktiskt.
Har även för mig att det är specificerat I manualen till bilen om jag inte minns fel.

Annars kan du alltid fråga på Bilia eller dykigt vilken du skall ha för man kan köpa från dom också... :)

Kolla I denna?
http://mekocat.mekonomen.com/Images/Mas ... ys/202.pdf

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Du vrider runt motorn (gärna utan tändst[…]

Trycket i systemet lär öka märkbart[…]

@fjohan82 , Bara texten "Changes color as it[…]

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]