Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tjena!

Har försökt i någon timme nu att försöka programmera om ljusvredet så att allt ljus är släckt på nollan men jag lyckas inte. Hittar inte funktionen i CEM. Däremot hittar jag software men den måste köpas och det går inte. Gäller V70 2010.
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
På V70N går det att fixa detta via så kallade kundparametrar. I nästa generation behövs däremot ny mjukvara. Artikelnummer för min V70 -15 finns i sista inlägget på s. 1 i den här tråden. Är dock inte säker på om det är samma på MY -10.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=127168
av daekol
andersuw skrev:På V70N går det att fixa detta via så kallade kundparametrar. I nästa generation behövs däremot ny mjukvara. Artikelnummer för min V70 -15 finns i sista inlägget på s. 1 i den här tråden. Är dock inte säker på om det är samma på MY -10.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=127168
Jodå samma artikelnummer på 2010 också. 31254147 den mjukvaran är det jag behöver. Så jäkla dumt att Volvo begränsat möjliga inställningar. Helt sjukt att det måste laddas in en annan mjukvara för en sån här simpel sak.
av andersuw
Ja det rimliga vore att detta fanns som en inställning i menysystemet i bilen. Kanske beror det hela på att Volvo inte vill göra det alltför enkelt att ge folk ett läge där allt ljus är avstängt med tanke på "halvljuslagen".
av oldtimersmc
andersuw skrev:Ja det rimliga vore att detta fanns som en inställning i menysystemet i bilen. Kanske beror det hela på att Volvo inte vill göra det alltför enkelt att ge folk ett läge där allt ljus är avstängt med tanke på "halvljuslagen".

Är standard på "Blås" bilar, smyga på buset...
av andersuw
Kanske det. Gick ju att köra utan ljus på "valpen" jag en gång tog förarbevis på. ;-)
av daekol
Fast halvljuslagen gäller inte längre pga andra eu-lagar och eu-lagarna står ju märkligt nog över våra egna lagar. Tror helt enkelt att Volvo begränsat inställningarna i VIDA för att tjäna pengar. Jag antar att man själv får köpa mjukvaran för några hundra.
av andersuw
Nä halvljuslagen gäller inte längre men gjorde det fortfarande när din V70 tillverkades om jag minns rätt. Hur som helst har du rätt i att du måste köpa mjukvara och att den kostar ett par hundralappar. Har själv låtit göra detta på min V70 -15 (samt ändrat kundparametrarna så att det funkar på samma sätt även på min V70 -02). Min PST var hygglig nog att låta mig slippa den arbetskostnad som normalt tillkommer för laddning av mjukvara eftersom jag hade bilen inne även för andra ting så att hans ställ- och arbetstid för laddningen blev nästintill noll. Men normalt åker man på en femhundring eller så för jobbet. Ett tips kan vara att försöka få verkstaden att göra det hela i samband med service då uppgradering av annan mjukvara ingår så att de ändå måste koppla upp bilen mot datorn. Då kanske du med lite förhandling kan slippa jobbavgiften.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]