Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvokombi97
Gubben står nu ute o ska byta kamremmen. Det verkar som att remmen är för kort!! Ska det se ut så o vad ska han göra då?
Användarvisningsbild
av js1
Skaffa en med rätt längd såklart. Finns inga genvägar här.
av volvokombi97
Vi frågar med en undran om det ska se ut som att den är för kort, om man spänner den på ngt sätt. Dumma svar behöver vi inte få
Användarvisningsbild
av js1
Har ni tagit bort den gamla remmen och lagt dom mot varann som jämförelse eller bara hållit den löst utanpå motorn så att säga? Remmen sträcks inget och det är väldigt tajt att lägga den på plats. Jag förutsätter att ni komprimerat och låst spännaren.
av MickeM
Det står på emmen hur många tänder den har. Jämför dom.
Det förekommer olika spännare också. Jag tror med eller utan VVT är skillnaden, och brytningen mellan VVT och ej är diffus.
Jämför allt.

Men vanligt misstag, är att den inte hamnar rätt på vevaxelns remskiva, utan tar i ett plåtskydd, och då når den inte. (Iaf på V70N)
Kan vara svårt att se.

Viktigt!
Tolkar används till kamaxlarna och veven hoppas jag, annars får ni nog göra om, göra rätt sen...
Märkningarna på kammarna är INTE att gå efter!
av MickeM
volvokombi97 skrev:Han har inte fått tag i några tolkar. Det har stått att man kan göra det utan. Remmarna är lika långa
Detblir inte bra utan.
När spännaren släpps, skall kamdreven vara lössläppta från kamaxeln, och fästas när kamremen är spänd.
Därför kan markeringarna peka hur som helst, och inte användas vid kamremsbyte.

Biltema har bra tolkar för ca 500kr.
I Haynes rephandbok står hur man tillverkar egna av vanligt plattjärn.
av volvokombi97
Vi var till Biltema o tänkte köpa satsen de har där, de sa att det inte passade Volvo fast jag såg att flera skrivit att de använt den.
av volvokombi97
Det var en annan sats som vi tittade på för 659 kr. Nu sitter remmen där så nu blir det spännande sen när alla delarna är tillbakasatt o bilen ska gå... ??:-/

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]