Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Baxtex skrev:Kollade lite på tuben ang motorolja och många som rekommenderar vartannat år eller 2-3000 mil beroende på om det är syntetisk eller inte. Själv har man ju hört att man ska göra det varje år eller vart 1000 mil. Blev bara lite nyfiken på hur ofta ni bytar? Givetvis beror det ju på hur man kör också. Själv använder jag helsyntet och bytar varje år. Kör ca 1200 mil i ren pendling, så oljan blir alltid varm.
Hej!
Jag byter vid 750-1000 mil, och det är antagligen onödigt ofta. Men det kostar ju inte mycket när man inte köper dyraste oljan heller.
Och det heter "byter", inte "bytar". Detta är inte ett Skoda-forum.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Byter olja var 1000:e mil, pendlar i runda slängar 2500 mil + 500 nöjesmil/år. Köper olja från Levoil.de och filter från autodoc.de.
Olja+filter 300:- (Volvo V50 D2)
Användarvisningsbild
av Roy
På vilket sätt påverkar klimatet hur ofta man behöver byta oljan????
Bilarna vi talar om är vattenkylda och håller samma temperatur oavsett omgivningstemp.
Så även i tropikena blir den inte varmare och sliter knappast mer på oljan.
Menar du klimatskillnaden i Sverige mellan Skåne och Kiruna?????

Däremot om man släpar husvagn under långa tider på året, kommer motorn att jobba mer och oljan slits fortare.

Själv har jag bytt per 15 000 km, i alla tider, och bilen har gått 430 000 km. använder halvsyntes. Kör mer än 15 000 km per år så bytet blir alla säsonger.
Byter givetvis oljefilter samtidigt.

Jobbet är snabbt och lätt att göra hemma på infarten, och det bli lite slö om man är noga.

Roy
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur bilen är förvarad, hur man kör, hur långt man kör och väder är några faktorer som spelar in på oljans livslängd. Står bilen ute och man mest kör korta sträckor så kommer det samlas en hel del kondens i oljan som inte hinner försvinna tills man nått målet.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]