Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlsson98
Jag har ett problem med min V70 2004. Det låter "donk donk donk" när man åker efter vägen. Ljudet kommer inte vid något speciellt tillfälle, ljudet kommer inte när man svänger, åker över ojämnheter efter vägen, gaspådrag eller så. Det låter inte hela tiden men ljudet kommer ganska ofta. Kände på drivaxeln på vänster sida, den glappar lite och drar man den fram och tillbaka så låter det som ljudet som kommer när jag kör. Undrar vad jag ska göra? Det är väldigt lite glapp, brukar det vara så på v70?
av magnusd
Hej! På din beskrivning skulle det också kunna vara ett fjäderbenslager. Drivknut brukar höras vid fullt rattutslag.
Har 2 volvo med dåligt fjäderbenslager och det klonkar som du säjer lite när det själv vill.
av MickeM
Båda drivaxlarna ska ha ett glapp o ca 1 mm ut och in ur yttre knuten. = normalt.
Dålig drivknut låter knäppande vid sväng och acceleration.

Tror mer på spindelled, styrled, krängningshämmarstag eller dess bussningar, länkarmsbussning, stötdämparen eller fjädersäte om det är fram.

Känn så hjulskruvarna sitter, och även att centrumskruven inte är helt loss.
Den ska inte dras särskilt hårt, så är den inte lös, så låt den vara.

Känn också så inte en upphängning för avgasröret är sönder och dunkar.

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]