- ons 14 jun 2017, 20:11
#1179467
Ja då var listerna äntligen på plats. Så här gjorde jag till sist.
1. Jag började med att ta bort den fabriksmonterade dubbelhäftande tejpen från listerna (se bilder på den tejpen tidigare i tråden). Den är ca 14 mm bred och funkar säkert bra när det finns en fördjupning i tröskeln att sätta listen i, som på S80. Men när listen skall sitta ovanpå tröskeln, som i det här fallet, vill man ha bredast möjliga fäste så att inte listen ges möjlighet att vicka. Sedan jag fått bort originaltejpen valde jag också att sätta dit ett par små bitar dubbelhäftande, bara nog för att tillfälligt hålla listen på plats, provmontera listen i bilen och sedan provköra för att förvissa mig om att det inte skulle bli något elakt vindbrus med listen på plats. Hustrun fick sitta bak och jämföra hur det lät med och utan list på plats men ingen av oss kunde dessbättre höra någon skillnad. Så här ser listen ut med tejpen bortplockad (se bild 1):
Bild 1 2. Som ersättning för originaltejpen satte jag dit en bit av den gamla dubbelhäftande tejp från Biltema som jag haft liggande i många år (se bild 2). Som synes är den precis lagom bred (25 mm) för att täcka hela den helt flata delen av listens undersida. Tjockleken är ungefär densamma som för originaltejpen: ca 1 mm.
Bild 2 3. Som framgår av bild 3 monterade jag sedan respektive list på ett stycke av Biltemas åtta centimeter breda lackskyddsfilm (art.nr. 33309). Varför jag gjorde så framgår av nästa punkt. Noteras bör att skyddsfilmen i sin tur skyddas av ett plastskikt, inte bara på undersidan, där det förstås finns klister, utan också på ovansidan. Skyddet på ovansidan måste förstås bort innan man sätter fast listen på tejpen. Noteras bör också att jag före denna del av monteringen lät så mycket av skyddsfilmen som jag behövde ligga i press under tunga böcker ett par dagar för att förhindra att den krullade sig i den ena eller andra riktningen.
Bild 3 4. Som visats och diskuterats tidigare i tråden är kanterna på Inscriptionlisterna (men kanske inte de vanliga) lite uppåtvikta. Den glipa som därmed bildas när listen monteras ovanpå tröskeln snarare än nedsänkt, som det egentligen är tänkt, kan se lite konstig ut. Glipan under listkanten kan också bli ett ställe där det samlas smuts som dessutom kan vara lite knepig att få bort. För att bli av med det problemet valde jag att lägga svart tätningsmassa i kanten. Det var bland annat av det skälet jag valde att montera listen på skyddsfilm i föregående steg. Det är väsentligt behändigare att kladda med tätningsmassan vid köksbordet än ute i bilen och på ett underlag där överflödig tätningsmassa enkelt kan rensas (klippas) bort (se bild 4). Skyddsfilmen fungerar även som extra skydd mellan lack och list på den del närmast tröskelns ytterkant där det inte finns någon tejp emellan.
För säkerhets skull maskerade jag också innan jag lade dit tätningsmassan vilket om inte annat ger en bestämd kant att klippa efter när man är färdig. Men maskering är kanske inte direkt nödvändig i det här fallet.
Som tätningsmassa använde jag en MS-polymer kallad TEC7 som jag lyckades hitta i en behändig liten tub på 50 ml hos Marinaman.se. Tyvärr hittar jag den inte där längre när jag söker. MS-polymer är vad jag kan förstå just nu den bästa typen av tätningsmassa ifråga om tålighet och åldersbeständighet vilket kan vara viktigt med tanke på vad den med tiden måste utstå. När tätningsmassan torkat blir den gummiliknande.
Bild 4 5. När tätningsmassan härdat klippte jag bort alla överflödiga delar av den skyddsfilm på vilken jag monterat listerna (se bild 5).
Bild 5 6. Så till sist dags att slutmontera. Av de bilder på listernas placering i S80 som jag lyckades hitta framgick att främre änden av listen sitter ungefär kant i kant med främre änden på det plaststycke som skyddar kanten mellan tröskel och kupéutrymme och jag valde samma placering. Det innebär i sin tur att listan sitter lite framför mitten av den helt plana delen av tröskeln (som är ca 40 cm lång) och att bakre änden av listen hamnar ungefär vid dörröppningens nedre "knä". I djupled ger sig placeringen mer eller mindre själv. Man skjuter helt enkelt in listen så djupt det går utan att den flata delen av listen slutar ligga helt flat på tröskeln. Det innebär i sin tur att listens yttersida ligger mer eller mindre kant i kant med tröskelns yttersida. I alla nämnda avseenden innebär detta också att listerna bak är monterade som de där fram.
Det gäller förstås att hålla tungan rätt i mun i detta sista steg så att listerna hamnar precis där man vill ha dem. Jag valde att först sätta ena liständen på plats med resten av listen vinklad så att den inte kunde fästa. Då kan man lätt ta bort och sätta dit igen om man inte skulle hamna helt rätt första gången. När ena änden väl hamnat rätt sänkte jag sedan långsamt ned resten av listen samtidigt som jag höll noggrann koll på att den hamnade helt parallellt med tröskeln. Bild 6, 7 och 8 visar hur det såg ut innan och hur det blev. Vad tycks?
Bild 6 Bild 7 Bild 8
1. Jag började med att ta bort den fabriksmonterade dubbelhäftande tejpen från listerna (se bilder på den tejpen tidigare i tråden). Den är ca 14 mm bred och funkar säkert bra när det finns en fördjupning i tröskeln att sätta listen i, som på S80. Men när listen skall sitta ovanpå tröskeln, som i det här fallet, vill man ha bredast möjliga fäste så att inte listen ges möjlighet att vicka. Sedan jag fått bort originaltejpen valde jag också att sätta dit ett par små bitar dubbelhäftande, bara nog för att tillfälligt hålla listen på plats, provmontera listen i bilen och sedan provköra för att förvissa mig om att det inte skulle bli något elakt vindbrus med listen på plats. Hustrun fick sitta bak och jämföra hur det lät med och utan list på plats men ingen av oss kunde dessbättre höra någon skillnad. Så här ser listen ut med tejpen bortplockad (se bild 1):
Bild 1 2. Som ersättning för originaltejpen satte jag dit en bit av den gamla dubbelhäftande tejp från Biltema som jag haft liggande i många år (se bild 2). Som synes är den precis lagom bred (25 mm) för att täcka hela den helt flata delen av listens undersida. Tjockleken är ungefär densamma som för originaltejpen: ca 1 mm.
Bild 2 3. Som framgår av bild 3 monterade jag sedan respektive list på ett stycke av Biltemas åtta centimeter breda lackskyddsfilm (art.nr. 33309). Varför jag gjorde så framgår av nästa punkt. Noteras bör att skyddsfilmen i sin tur skyddas av ett plastskikt, inte bara på undersidan, där det förstås finns klister, utan också på ovansidan. Skyddet på ovansidan måste förstås bort innan man sätter fast listen på tejpen. Noteras bör också att jag före denna del av monteringen lät så mycket av skyddsfilmen som jag behövde ligga i press under tunga böcker ett par dagar för att förhindra att den krullade sig i den ena eller andra riktningen.
Bild 3 4. Som visats och diskuterats tidigare i tråden är kanterna på Inscriptionlisterna (men kanske inte de vanliga) lite uppåtvikta. Den glipa som därmed bildas när listen monteras ovanpå tröskeln snarare än nedsänkt, som det egentligen är tänkt, kan se lite konstig ut. Glipan under listkanten kan också bli ett ställe där det samlas smuts som dessutom kan vara lite knepig att få bort. För att bli av med det problemet valde jag att lägga svart tätningsmassa i kanten. Det var bland annat av det skälet jag valde att montera listen på skyddsfilm i föregående steg. Det är väsentligt behändigare att kladda med tätningsmassan vid köksbordet än ute i bilen och på ett underlag där överflödig tätningsmassa enkelt kan rensas (klippas) bort (se bild 4). Skyddsfilmen fungerar även som extra skydd mellan lack och list på den del närmast tröskelns ytterkant där det inte finns någon tejp emellan.
För säkerhets skull maskerade jag också innan jag lade dit tätningsmassan vilket om inte annat ger en bestämd kant att klippa efter när man är färdig. Men maskering är kanske inte direkt nödvändig i det här fallet.
Som tätningsmassa använde jag en MS-polymer kallad TEC7 som jag lyckades hitta i en behändig liten tub på 50 ml hos Marinaman.se. Tyvärr hittar jag den inte där längre när jag söker. MS-polymer är vad jag kan förstå just nu den bästa typen av tätningsmassa ifråga om tålighet och åldersbeständighet vilket kan vara viktigt med tanke på vad den med tiden måste utstå. När tätningsmassan torkat blir den gummiliknande.
Bild 4 5. När tätningsmassan härdat klippte jag bort alla överflödiga delar av den skyddsfilm på vilken jag monterat listerna (se bild 5).
Bild 5 6. Så till sist dags att slutmontera. Av de bilder på listernas placering i S80 som jag lyckades hitta framgick att främre änden av listen sitter ungefär kant i kant med främre änden på det plaststycke som skyddar kanten mellan tröskel och kupéutrymme och jag valde samma placering. Det innebär i sin tur att listan sitter lite framför mitten av den helt plana delen av tröskeln (som är ca 40 cm lång) och att bakre änden av listen hamnar ungefär vid dörröppningens nedre "knä". I djupled ger sig placeringen mer eller mindre själv. Man skjuter helt enkelt in listen så djupt det går utan att den flata delen av listen slutar ligga helt flat på tröskeln. Det innebär i sin tur att listens yttersida ligger mer eller mindre kant i kant med tröskelns yttersida. I alla nämnda avseenden innebär detta också att listerna bak är monterade som de där fram.
Det gäller förstås att hålla tungan rätt i mun i detta sista steg så att listerna hamnar precis där man vill ha dem. Jag valde att först sätta ena liständen på plats med resten av listen vinklad så att den inte kunde fästa. Då kan man lätt ta bort och sätta dit igen om man inte skulle hamna helt rätt första gången. När ena änden väl hamnat rätt sänkte jag sedan långsamt ned resten av listen samtidigt som jag höll noggrann koll på att den hamnade helt parallellt med tröskeln. Bild 6, 7 och 8 visar hur det såg ut innan och hur det blev. Vad tycks?
Bild 6 Bild 7 Bild 8
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut