NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Börjat smått ta tag i dom stundande problemen med mitt DPF. Bilen har nu rullat 31500 mil :)

På ca 15000 mil har jag bytt 2 partikelfilter. Billiga sådana för 3000kr/st.
Ett från England och ett från Skruvat. Båda har hållit "lika kort". Kör vanligtvis ca 3 mil enkelväg per dag. Regenereringarna kommer tätare å tätare och ligger på 18 mils intervall.
Ändå snittar jag på strax under 0.6 liter per mil så jag är nöjd.

Har bytt tryckgivare 3 eller 4 ggr och bytte igen I förrgår för att se om intervallet ökar eller minskar. Bytt rören/slangarna till DPF.

Har aldrig rört EGR ventilen. Denna borde vara igensotad för bilen går lite småryckigt ibland fast ganska ofta i samband när motorn når arbetstemp och EGR öppnar/stänger.

Kan EGR vara såpass sliten eller igensotad att den fungerar enligt "övervakningen" på den men ändå inte har korrekt funktion?

Tänkte börja med att byta EGR ventilen först för att se om Regenereringarna kommer med längre intervall.
Vill ibland tro att det är mer fel på EGR än dåliga/billiga DPF...

Andra alternativet är att byta DPF igen fast med SiC kärna istället!
Någon som vet vart man kan köpa ett sådant till ett bättre pris än Volvo?

I övrigt tycker jag bilen går bra och mår bra :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Tror ni att denna håller samma kvalitet som original?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

I så fall är ju detta samma till bättre pris:
Look at this on eBay http://www.ebay.de/itm/291840249846
av akre
Hur vet ni när partikelfiltret regenereras? Jag har aldrig märkt att den har kört regenerering mer än att ibland när man kommit hem och parkerat så luktar det bränt om bilen.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]