Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Tankarmatur kanske ?
av Fisketorp
Passar på att stjäla tråden lite..

Har nämligen också en bensinmätare som inte ger något utslag.
tänkte höra ifall det gick snabbt att konstatera ifall det är mätaren eller givaren i tanken som är kaputt?

Anntar att det är givaren som är kaputt då även färdatorn inte ger något utslag på "mil kvar att köra" för färdatorn arbetar väl mot "givarens" signaler och inte bensinmätaren?

Går det att byta enbart givaren eller är det något som sitter komplett med pump och allt, samt är det en avancerad/jobbig procedur?

//Martin
Användarvisningsbild
av Sparkz
Givare och pump sitter i separata armaturer så det går att byta bara givaren. Sitter under lock i golvet i hörnet mellan baksätets ryggstöd och höger hjulhus. Men mät givaren först:
325 Ohm tom och 10 Ohm full.
av Fisketorp
Ska ta och kika lite på det, anntar att det är ungefär samma ställe även på en 855a?

Någon som ha en hum om vad en sådan givare kostar är väl ingen ide att plocka en från skroten?
av *pettson*
kippez skrev:Bensinmätaren på min 850 GLT -92:a fungerar ej, någon som har något tips?
när man äger upp till 1995 års modell finns det testläge man kan utföra för att se om det är instrumentet eller givaren.. Det utförs i diagnosuttaget och knappas in för hand.
av Fisketorp
*pettson* skrev:
kippez skrev:Bensinmätaren på min 850 GLT -92:a fungerar ej, någon som har något tips?
när man äger upp till 1995 års modell finns det testläge man kan utföra för att se om det är instrumentet eller givaren.. Det utförs i diagnosuttaget och knappas in för hand.
Det låter ju uppenbart som ett smidigt sätt=P
du råkar inte veta vad man ska knappra in samt i vilket utag?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabeln i A7, tryck 3 ggr på knappen.

Bränslemätaren visar halv tank
Tempmätaren visar på början av rött
Hastighetsmätaren visare i vertikalt läge
Vägmätaren aktiveras i 500 m
Varvräknarens visare i vertikalt läge
av *pettson*
Sparkz skrev:Kabeln i A7, tryck 3 ggr på knappen.

Jepp :idea:
av Fisketorp
Sparkz skrev:Kabeln i A7, tryck 3 ggr på knappen.

Så ifall bränslemätaren inte skulle röra sig alls så är den paj med andra ord? kan ma nkonstatera att givaren också vore paj eftersom inte färddatorn visar något heller?

Ska testa ikväll eller imorgon med A7 osv och se vad som händer..
tackar för bra information.. tur det finns sådana här forum för de av oss som inte är begrivliga med bilar=P

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]