Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

goransson89 skrev:jag plockade isär en sånn spegel. Det går 2 sladdar till själva glaset, jag tog loss glaset och kom underfund med att om man kopplade på 12volt på kablarna så blev spegeln svart, bytte man sedan plats på + och - så blev den ljus igen=) så med andra ord borde det bara vara 2 kablar du böhver löda,=)
Det stämmer bra kan jag intyga. Dock hade jag och göransson inga ambitioner att få ihop den spegeln igen efteråt :)
jockas skrev:
goransson89 skrev:jag plockade isär en sånn spegel. Det går 2 sladdar till själva glaset, jag tog loss glaset och kom underfund med att om man kopplade på 12volt på kablarna så blev spegeln svart, bytte man sedan plats på + och - så blev den ljus igen=) så med andra ord borde det bara vara 2 kablar du böhver löda,=)
Det stämmer bra kan jag intyga. Dock hade jag och göransson inga ambitioner att få ihop den spegeln igen efteråt :)
Nej för du kastade den i golvet så den gick i tusen bitar :lol: Men å andra sidan så skulle vi ju slänga den ändå så :-)-)
Användarvisningsbild
av iaken
Det ska nog gå att omladda en inre UEM. Stämmer artnr med den gamla? Det du behöver är pinkoden. Volvo bör ha den. Du behöver troligtvis chassinr från den bilen den kommer ifrån...
Är dock inte helt hundra på detta då jag inte gjort det själv utan bara "hanterat" utbytta backspeglar i fabrik.

Carman kan dock ha helt rätt, backspegeln gifter sig med bilen. Att skilja sig är lika med stora kostnader :)
Tjaba igen!
Jag har fortfarande inte försökt att lödda om och flytta bara glaset från spegel till spegel...jag var upptagen med annat...
Någon annan som lyckats att montera ett glas på så sätt???
Snart är det dags att sälja denna bilen och då måste jag ha spegeln fixat!

TACK
av Gelis
Jag lyfter upp den här tråden då jag också drabbats av att det ser ut som en oljefläck i botten av spegeln, den ändrar karaktär med tempen ju varmare desto mer flyter den ut i nederkanten.
Ni som plockat isär spegeln gick det att göra utan att få fula brytmärken i plastsargen?
Om det går att få isär och att det bara är 2 trådar som skrevs här i tråden så borde det inte vara en allt för stor operation att fixa en ny spegel på skroten och byta glaset.
Håller på med samma sak, har en stor ful bubbla mitt i spegeln som flyter omkring.
Har skaffat mig en ny på skroten, men det känns nästan omöjligt att lossa kretskortet som är monterat på spegeln, är rädd för att bryta av det om jag bänder för mycket.
Försöker göra precis som i länken du visade ovan. Det är för övrigt en bra beskrivning-

Det gick bra att montera i den nya spegeln, den dimmar av fint, det enda är ju att fjärrkontrollerna inte fungerar. (Därav vore det bra om man kunde flytta över enbart glaset.)
Ska göra ett nytt försök lite senare, bara jag hittat en fin och tunn kniv.

*Edit*
Lossade precis spegeln ifrån den nya jag skaffat på skroten, nu återstår att montera dit den på min gamla.
Mycket gammal tråd men provar ändå. Jag la på 12volt på mitt glas men då började "kristallerna" koka och det sa poff i limningen och vätskan rann ut. Tänkte att jag testar för att se så glaset funkar. Surt för nu får jag leta nytt glas.

Mvh
Fredrik
Den spänning man lägger på glaset vid test får nog bara vara några få volt. Den yttre plastsargen runt glaset verkar vara en engångs-installation som snäpper på plats vid tillverkning och oklart om det går att lossa den sargen oskadd. Enklaste strategi för ett gör-det-själv-byte torde vara att ordna fram en ersättande identisk spegelmodul där man med Dremel opererar loss främre sargen på den utan att den sargen skadas (genom att bakre höljet skärs i bitar tills sargen kommer loss) och därmed få loss dess spegelglas och sarg som oskadda delar. Sammanfattat de reservdelar man är ute efter är sargen och spegelglaset med dess sladd från en annan likadan automat-avbländande spegelmodul som den som sitter i bilen. Tålamod är bästa vän.

Sedan på den befintliga spegeln som skall repareras skär man med Dremel i yttre sargen tills man får loss sargen och det defekta spegelglaset utan att skada spegelhuset.Lossmonterad sarg och spegelglas kan kasseras. Sedan löder man in den "nya" spegeln i sladdarna och snäpper fast den på plats med hjälp av den "nya" felfria sargen. Rätt polaritet +/- i sladdarna är viktigt ;) Med den beskrivna metoden skruvar man inte loss tak-konsolen eller spegeln utan det sitter kvar i bilen under operationen. Med den metoden undviker man problem med att något behöver kodas in eller att en utbytt spegelmodul avvisas som främmande. Och jobbet är sedan klart.

Min beskrivning baserar sig på den spegeltyp märkt "VOLVO" , "Donelly" och "I E11 015469" för Volvo S80 generation 1.

Det är viktigt att den spegel man hittar som donator verkligen har ett felfritt glas som kan blända av. Det torde finnas en del exemplar där ute från demonterings-firmor som inte fungerar, svårt att avgöra före köp "över nätet".
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]