Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Betrieb
Så. Då har en månad gått och det har blivit en månad med ovanligt många mil för undertecknad. Några nya fina egenskaper har framträtt under denna tid - liksom några egenheter:

Pilot Assist
Vilken grej. Måste säga att jag inte förväntade mig att det skulle göra så stor skillnad, men på långresa är det verkligen skönt att kunna avlastas med det monotona småkorrigerandet (så länge bra vägmarkeringar finns). Jag upplever att jag har ännu större vaksamhet längs vägrenar etc. när jag har Pilot Assist aktiverad, det är som att assistansen frigör lite förarkapacitet. Självklart måste man alltid vara redo att hoppa in, men det är fascinerande att uppleva vilken skillnad lite teknik kan göra i praktiken. ACC funkar fint och tryggt även om den är väl försiktig ibland (vad vore alternativet?). Autobromsen har förspänts vid ett tillfälle då bilen tyckte att jag närmade mig en medtrafikant i för hög fart - inte nödvändigt den gången men kul att se att den är vaken. Det är såklart ännu en bra bit kvar till självkörande bilar, men det ökade säkerheten som Intellisafe-systemen bidrar till lär se till att många olyckor aldrig sker.

Förbrukningen
Den har hyfsat till sig och jag ligger numera på anständiga 0,9 i snitt (20 % Eco, 80 % komfort och en hel del farthållare). Om min inre Ove får sköta gasen så kan jag komma ner mot 0,75 på vissa resor. Men det är med perfekta förutsättningar och gles trafik.

Volvo On Call
Förra veckan spenderades på en medelhavsort utan bil. Men den gjorde sig påmind ändå, CC:n. Volvos vision om att dess kunder ska slippa lägga mer än X dagar per år på sitt ägande framstår avlägsen. Fem dagar efter att jag lämnade bilen och flög till en stenig ö långt bort ringer en vänlig kvinna från Volvo On Call. Mitt i lunchen vid en vacker strand och med en lika pigg som glad stämma ger hon beskedet att larmet har gått på min bil. Ett sms anlände också just innan hon ringde. Jag skickade alla grannar som fanns hemma för att se efter, men ingen kunde se vare sig någon åverkan på bilen eller några blinkande ljus. Ej heller hade någon siren ljudit. En fågellort prydde bakre sidorutan, men i övrigt inget. Konstigt, kan det vara någon som rekar? Stressen kom krypande och jag tänkte på de stölder som skett i trakten den senaste månaden. En bil, en MC, en båt… Det var varmt vid den vackra stranden, men inombords blev jag kall. Det hann lunchen också bli.

Dagen efter upprepades första akten i skådespelet. Ett sms anländer någon timme senare än föregående dag. Därefter, ännu ett samtal från glad kvinna från VOC - larmet har gått, ”kanske är det en katt?”, sa hon. Nej, den här gången jagade jag inte dit några vänner. Appen gick heller inte att använda då bilen sedan två dygn gått in i ”viloläge”.

Dagen efter flög jag hem. Stressad för att komma hem och se till bilen. Ankomst till Arlanda klockan 16.10, på med mobilen, missat samtal, larmet har gått. Igen. När jag kommer hem är allt som vanligt. Bilen är larmad. Bilen startar, inga felmeddelanden. Premium.

Vägskarven
Det är en komfortabel bil detta. Inte tu tal om saken. Men vissa vägskarvar har en förmåga att skaka hela tillvaron i bitar. Nu har jag i och för sig valt fin och lida pin framför snusförnuft (20”), men det är synd att det ska göra ont att köra centralbron norrgående i 55 km/h.

Utrymmet
Två vuxna, ett barn och en tax i hundbur åker utmärkt till fjällen. Men då blir det tajt med packningen, i alla fall om barnvagnen ska med. Med två knoddar behövs garanterat takbox.

Insekterna
Nej, kanske inte ett särskilt modellspecifikt problem, men ändå. Stor grill med en stor ömtålig kylare bakom – vad gör man med alla offer där inne? någon som vet? Man kan ju inte gärna ta högtrycken.

Ja, det är några utvalda intryck efter en månad som Volvoägare. Min första. Och jag ser fram mot fler.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Intressant läsning!
Dock fick väl Centralbron ny beläggning för nån vecka sen? Så skulle det åtminstone bli enligt plan och då läggs beläggningen mot broskarvarna...
av Betrieb
fjohan82 skrev:Intressant läsning!
Dock fick väl Centralbron ny beläggning för nån vecka sen? Så skulle det åtminstone bli enligt plan och då läggs beläggningen mot broskarvarna...
Det har du helt rätt i. Lent överallt förutom i vissa skarvar. Åkte där igår och det small ordentligt i kurvan utanför Waterfront. Är det rätt uppfattat att man väntar med att göra klart skarvarna?
Du har inte funderat på signas av något förlag. Bättre inledning på en bok va längesen jag läste. Kunde bli en bra början på riktigt härlig kriminalroman. Tack för trevlig läsning.
Kul att du är är nöjd. Är nöjd med min V90 D4 AWD men jag har som du även tänkt på all skitnalm samlas bakom grillen. Finns det fler skydd?!
av AndS
Elektrikern84 skrev:Du har inte funderat på signas av något förlag. Bättre inledning på en bok va längesen jag läste. Kunde bli en bra början på riktigt härlig kriminalroman. Tack för trevlig läsning.
Kul att du är är nöjd. Är nöjd med min V90 D4 AWD men jag har som du även tänkt på all skitnalm samlas bakom grillen. Finns det fler skydd?!
Skiljer det inte mellan D och T att D har ett plastskydd som stängs framför kylaren med elmotor när motorn är för kall, dvs den gamla kylargardinen i modern upplaga. När jag tvättat har det varit stängt så man inte ser kylaren.
Finns det även på T bilar?
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Elektrikern84 skrev:Du har inte funderat på signas av något förlag. Bättre inledning på en bok va längesen jag läste. Kunde bli en bra början på riktigt härlig kriminalroman. Tack för trevlig läsning.
Trä ett stelare myggnät framför grillen är ju ett beprövat knep.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Betrieb skrev:
Det har du helt rätt i. Lent överallt förutom i vissa skarvar. Åkte där igår och det small ordentligt i kurvan utanför Waterfront. Är det rätt uppfattat att man väntar med att göra klart skarvarna?
Så långt fram tror jag inte har belagts tyvärr. På semester nu så har inte dessa papper till hands om vilka sträckor som är fixade.
Men det normala är att man lägger mot broskarvar när man lägger den övriga ytan.
av Betrieb
Xanthopteryx skrev:
Trä ett stelare myggnät framför grillen är ju ett beprövat knep.
Tack Elektrikern84, det var ett snällt omdöme :D . Tror precis som Xanthopteryx skriver att det är myggnät som gäller i så fall. De stora insekterna knölar ju faktiskt till flänsarna när de träffar, men det kanske finns att ta av..?
av Betrieb
AndS skrev:
Skiljer det inte mellan D och T att D har ett plastskydd som stängs framför kylaren med elmotor när motorn är för kall, dvs den gamla kylargardinen i modern upplaga. När jag tvättat har det varit stängt så man inte ser kylaren.
Finns det även på T bilar?
fjohan82 skrev:
Betrieb skrev:
Så långt fram tror jag inte har belagts tyvärr. På semester nu så har inte dessa papper till hands om vilka sträckor som är fixade.
Men det normala är att man lägger mot broskarvar när man lägger den övriga ytan.
AndS, tror tyvärr inte att T5 begåvats med en sådan gardin. Annars hade man gärna stäng det manuellt i skymning. Tror att "nya" C-klass har lameller som går att stänga också.

fjohan82, Aha då är jag med. Roligt med någon som har koll på riktigt. Och resten av sträckan var som sagt len som en bättre persika :)
apropå insekter i grillen, igår morse när jag vaknade så gick jag ut till min V90. Hörde ett knastrande ljud framme vid motorn. Kollade in i grillen och där inne satt en levande fågel (grå-sparv). Tittade extra noga igen för det kunde ju inte vara sant tänkte jag, men då började den flyga runt inne i grillen. Så ja, det har alltså kommit in en fågel i grillen på min V90 och den kunde inte ta sig ut. Tyvärr blev lösningen för min del att hämta en grilltång och köra in på undersidan av grillen, greppa tag i den pipande fågeln och sedan dra ut den. Det krävdes ett antal försök eftersom fågeln var svår att få ut. Tyvärr var fågeln halvdöd när jag fick ut de efter användandet av grilltången. Så jag fick ta död helt på fågeln tillslut.

Så ett myggnät kan ju vara ett bra tips på att inte få in fåglar i grillen... :D

Detta var en annorlunda upplevelse kan jag säga.. stackars fågel.. och min bil som
fick platsen repad innanför grillen efter fågelns klor..

Med vänlig hälsning, Philip
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]