Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrik92
#1186755
Hej allihop!

Helt ny medlem på forumet men har följt det ett tag, tänkte se om jag kunde få lite hjälp.

Jag har fått upp intresset för V90, jag är helt såld på allting med bilen, utseende, körning och känsla - problemet (I-landsproblem :P) är att i dagsläget har jag en V60 som är 27 månader gammal och har gått 2400 mil - i princip ingenting känner jag. Jag var inne och provkörde V90 häromveckan och pratade lite snabbt med säljaren om en demobil som fanns redo för leverans, V90 D5 Inscription (tror den var intro 2) med under 1000 mil på mätaren och efter lite lätt frågande så var han beredd att släppa den för 520" inklusive elektriskt drag (efter mitt önskemål) och vinterdäck på 18" orginalfälg.
V60 är en bra bil i min värld och jag har varit jättenöjd med den, men den blir 3 år till nästa vår och eftersom jag är rätt ung så dubblas kostnaden för försäkring ungefär, sommardäcken fram börjar ta slut och jag känner att om man ändå ska byta, varför då lägga mer pengar på en bil man ska bli av med, då blir förlusten ännu större?

Frågan är då nu, är detta en bra deal? Som sagt pratade vi bara rätt snabbt och jag skulle då få någonstans runt 240-250 för min V60 så det blir i min värld rätt mycket pengar att lägga mellan, är det värt det för en V90 eller bara storhetsvansinne och ett ha-begär?

Hjälp!

Mvh
Henrik
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1186756
Om du har ett bilintresse och kan undvara pengarna, så säger jag bara KÖR.. :)

Om du behåller din V60, kommer du alltid gå och snegla på varje V90 du möter, du kommer bygga bilen 6000 gånger i "Bygg din volvo", din eventuella sambo kommer tröttna på ditt tjat om V90 och när du ska visa bilder på olika bilar på blocket.

Om du bestämmer dig för en V90 och gör slag i saken, så se till att bilen har exakt den utrustning som du vill ha. Annars kommer du reta dig på det och sukta efter tex panoramatak, om det skulle vara det du vill ha men saknar.

Om du nu får exakt den bil du vill ha, så kommer du kunna ta ut soporna en extra gång, bara för att få komma ut och titta på din bil ännu en gång, du kommer njuta när du sätter dig bakom ratten, du kommer spendera många timmar med att gå igenom menyer och kolla inställningar. Du kommer vara otroligt nöjd med din bil.

Du kommer dock börja snegla på en ny när det dyker upp en ny modell av V90, men det lär ju dröja ett bra tag tills dess. Att det blir en facelift kommer du överleva utan att du vill byta bil igen.

Jag kan ibland längta efter att få ut och sätta mig i min bil och då har jag haft den i ett och ett halvt år.

Så har du pengarna, så byt! Du kommer njuta länge av din nya bil och du kommer spara din sambos öron och din egen nacke när du slipper vrida den jämt och ständigt för att kolla på andras V90 när du kör i din V60.

Tro mig, jag känner till det här allt för väl... :)
av Xanthopteryx
#1186758
henrik92 skrev:Hej allihop!

Helt ny medlem på forumet men har följt det ett tag, tänkte se om jag kunde få lite hjälp.

Jag har fått upp intresset för V90, jag är helt såld på allting med bilen, utseende, körning och känsla - problemet (I-landsproblem :P) är att i dagsläget har jag en V60 som är 27 månader gammal och har gått 2400 mil - i princip ingenting känner jag. Jag var inne och provkörde V90 häromveckan och pratade lite snabbt med säljaren om en demobil som fanns redo för leverans, V90 D5 Inscription (tror den var intro 2) med under 1000 mil på mätaren och efter lite lätt frågande så var han beredd att släppa den för 520" inklusive elektriskt drag (efter mitt önskemål) och vinterdäck på 18" orginalfälg.
V60 är en bra bil i min värld och jag har varit jättenöjd med den, men den blir 3 år till nästa vår och eftersom jag är rätt ung så dubblas kostnaden för försäkring ungefär, sommardäcken fram börjar ta slut och jag känner att om man ändå ska byta, varför då lägga mer pengar på en bil man ska bli av med, då blir förlusten ännu större?

Frågan är då nu, är detta en bra deal? Som sagt pratade vi bara rätt snabbt och jag skulle då få någonstans runt 240-250 för min V60 så det blir i min värld rätt mycket pengar att lägga mellan, är det värt det för en V90 eller bara storhetsvansinne och ett ha-begär?

Hjälp!

Mvh
Henrik

Vi gav ungefär det men fick antagligen mycken mer utrustning än vad den där innehåller. Förvisso D4 då.
Vi skippade massa blingbling (kromade lister hit och dit)
och körde momentum med tillägg.
Så mitt råd är att bygg i Volvo, så som du faktiskt Vill ha den, och se vad det landar på där (dra av cirkus 8% på priset så kommer du rätt nära verkligheten).
Fundera då även på om kromet är värt mer än till exempel 360-kamera. Särskilt om pengarnas är ett problem.
Användarvisningsbild
av hebbe
#1186760
Om du går in på bygg din volvo, så kan du köpa en helt ny v90 d5 awd inscription för under 500000. Sen är det ju rabatt på det priset med. Dock kanske med mindre utrustning, men bilen är helt ny.
av mattiasv60
#1186764
Jag säger som Ilduce - har du pengarna och tycker det är värt det så kör... bilaffärer är sällan bra affärer...
Det blir dock en saftig värdeminskning du får ta på din nuvarande bil.
OM dom verkligen erbjuder 240-250 i inbyte måste det vara en riktigt högspecad v60 med nypris på 400+ för drygt två år sen...då handlaren kommer rimligtvis begära ca 290 kkr för din efter inbytet - och det finns inte många så dyra v60 MY2015 på blocket.
/Mattias
av AndS
#1186766
Det är bara du som vet vad din plånbok klarar och om det är värt pengarna. Skulle aldrig gå på vad andra tycker.
Spontant känns det som att du egentligen tycker att det kostar för mycket men att du söker moraliskt stöd för att göra affären. :wink:
Och du verkar bara köra 1000mil om året så ta och räkna på din milkostnad blir och om det är värt de pengarna, de 250" tusen du får lägga upp är borta om tre år så enbart byteskostnaden blir ca 70:-/milen utan hänsyn till räntekostnad med dina 1000mil om året. Men visst har du kapital och inkomst så att det räcker till utan att det märks så visst kan det vara kul med en ny bil. Som du skriver "jag är rätt ung" och då är man ofta mera benägen att bli lite förbländad av materiella ting än vi som är lite äldre och kanske upptäckt att "den som har mest saker när man dör vinner" inte stämmer :D
Användarvisningsbild
av Jefe
#1186859
Va i samma sits som dig efter att ha provkört nya S90. Byggde bilar på Volvos sida och kollade begagnat marknaden jämt och ständigt. Körde en två år gammal S60 T5 och det slutade med att jag sålde S60 in och köpte en lätt begagnad S90 D5 med nästan all utrustning och är supernöjd än så länge.

Det vart inte billigt men bra mycket roligare. :D
Användarvisningsbild
av Robbi
#1186872
Jag tycker du ska bygga din egna bil och kanske komma ner i pengar. Behöver du verkligen D5? D4 är mycket billigare i skatt och förbrukning. Det är mycket bling som man kan plocka bort. Testa och bygg lite i appen och räkna kallt med att du får ca 40.000:- i rabatt jämfört med priset när du går in och får en offert hos en återförsäljare. Det känns som att du kan få en riktigt bra bil för 450.000:-.
av Lövet
#1186878
Vill du köpa bilen och pengarna finns så kör, men försök inte räkna hem den ekonomiskt, det är bara att glömma. Utgifterna på v60in är en liten viskning jämfört med de ~250.000kr som v90in kommer kosta i värdeminskning nästa 3år.
av AndS
#1186890
Lövet skrev:Vill du köpa bilen och pengarna finns så kör, men försök inte räkna hem den ekonomiskt, det är bara att glömma. Utgifterna på v60in är en liten viskning jämfört med de ~250.000kr som v90in kommer kosta i värdeminskning nästa 3år.
Stämmer mycket bra, man ska vara ärlig mot sig själv gällande kostnader.

Angående motorvärmare för "hy[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]