Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gissningsvis var det kallare i kupen än den temperaturinställning som du vred till, så ecc körde värme. Därför 24' utblås, trots jobbande ac-pump.
Kompressorn jobbar enl andra cykler, så att den gick det betyder inget.

Att kompressorn inte startade igen trots begärd kyla, (eller hur? Eller kan kupetemperaturen fortfarande ha varit under det inställda? )tyder nog på för stort spel i magnetkopplingen.
Detta uppstår nog inte (ännu) under vanlig färd, eftersom fartvinden kyler.
Men nu stod du still i längre stund.

Alternativt gick motorns temperatur upp så ac av-aktiverades av ecc av säkerhetsskäl.
Sådan funktion finns.

Jag ser inget anmärkningsvärt med detta, annat än en shimsning ev är på G.
MickeM skrev:Gissningsvis var det kallare i kupen än den temperaturinställning som du vred till, så ecc körde värme. Därför 24' utblås, trots jobbande ac-pump.
Kompressorn jobbar enl andra cykler, så att den gick det betyder inget.

Att kompressorn inte startade igen trots begärd kyla, (eller hur? Eller kan kupetemperaturen fortfarande ha varit under det inställda? )tyder nog på för stort spel i magnetkopplingen.
Detta uppstår nog inte (ännu) under vanlig färd, eftersom fartvinden kyler.
Men nu stod du still i längre stund.

Alternativt gick motorns temperatur upp så ac av-aktiverades av ecc av säkerhetsskäl.
Sådan funktion finns.

Jag ser inget anmärkningsvärt med detta, annat än en shimsning ev är på G.
Tack för svar!
Det du skriver låter fullt rimligt och jag kan nog bekräfta (?) att spelet i magnetkopplingen är för stort eftersom att:
-Spelet är synbart stort, efter att ha läst på så är det större än vad som verkar vara "normalt"
- I lägen då kompressorn borde gå, men inte går, så låser magnetkopplingen om jag petar till den med ett kvastskaft. Det borde betyda att magnetkopplingen vill låsa, men inte orkar av sig själv, däremot med extern hjälp på traven så låser den när kopplingen befinner sig tillräcklig nära (?).
Om någon har en länk till hur det ser ut när man shimsar om magnetkopplingen så vore jag tacksam (har försökt men inte hittat själv). Om man flyttar undan behållare för servostyrning samt demonterar generatorn och sedan lossar de fyra bultarna på AC-kompressorn så borde man kunna vrida kompressorn med magnetkopplinngen uppåt så att man då kommer åt den.
nissesvolvo skrev:Är ingen expert men har ändå hållt på lite AC på min gamla bil. Första gången jag fyllde på gas själv (Envirosafe) så fick jag liknande fel. Dock kan jag ej med säkerhet säga att jag känner igen alla symptomer som uppges.
För min del slutade det med att jag pyste ut lite gas och då funkade det bra igen.

Andra gången jag fyllde på , tidigare i år, så var det ju i princip tomt system då jag bytte magnetkoppling, dvs att kompressorn var urmonterad ur bilen. Mha tabeller och viktangivelser på burkarna så har jag en fungerande AC igen. Detta till ett överkomligt pris då man ej vill lägga mycket pengar på en gammal bil.

Det jag menar är ju också att det är ju bra att veta om hur mycket gas det är i , viktmässigt alltså.

Det kommer komma fler svar från personer härinne som är duktiga på AC så det kommer säkert komma en bra lösning.
Tack för svar!
Efter att ha läst på forum så verkar mina symptom kunna indikera antingen för lite, eller för mycket köldmedium. Däremot har mina problem med frysning kommit efter att bilen fylldes på med cirka en halv burk av "frostycool" (kan tyvärr inte avgöra exakt hur mycket köldmedium som fylldes då det inte vägdes, misstag. Ett möjligt scenario är att det fylldes på med köldmedium i onödan och att mitt enda egentliga problem är att spelet på magnetkopplingen är för stort.). Jag har burkar med frostycool ståendes hemma så det kanske vore läge att testa släppa ut lite köldmedium för att förhoppningsvis nå samma nivå av köldmedium som det var innan frysningarna började.
SubMarine skrev:12: Kompressorn används även för att avfukta luften, så den kan gå även om du inte begär kyla.
13: Den kalla luften från evaporatorn blandas via spjäll genom värmepaketet för att nå begärd temperatur. Detta gör att du får avfuktad och tempererad luft in till kupén.
Tack för svar!
All right, låter rimligt.
Jag gjorde en "fulshimsning" med buntband på S70 jag hade förut.
Körde ett par tusen mil, och två år med det utan problem.
Den rullar ännu, och säkert med samma "shimsning".

Googla "ac clutch tie strap"

Buntbanden är distans bara. Dom håller inte fast något.
Dom hindrar kopplingen att gå helt tillbaka, och minskar spelet på det viset. En shimsning på andra sidan, kan man säga.
MickeM skrev:Jag gjorde en "fulshimsning" med buntband på S70 jag hade förut.
Körde ett par tusen mil, och två år med det utan problem.
Den rullar ännu, och säkert med samma "shimsning".

Googla "ac clutch tie strap"

Buntbanden är distans bara. Dom håller inte fast något.
Dom hindrar kopplingen att gå helt tillbaka, och minskar spelet på det viset. En shimsning på andra sidan, kan man säga.
Jag har sett ett antal videos på youtube med exakt det du beskriver, högst fascinerande. Jag såg bland annat en som klippte till bitar av "påsklämmor" till bröd och använde dessa :-)-)

Skulle du kunna tänka dig beskriva vart och hur du använde buntbanden? Sannolikt är din och min kompressor likadan om årsmodellen är samma.

Om det lyckas, om än för ett tag, så vet jag ju iallafall till 100% vad felet var all along.
Jag köpte små buntband av hög plastkvalitet, och trädde runt fjäderringarna, så yttre kopplingsplattan, inte går helt tillbaka mot järnet.
Se bild.
(Bilden är inte min, utan från Internet.)

Lite pilligt, och "måste" göras underifrån.
Bilagor
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (53.79 KiB) Visad 502 gånger
MickeM skrev:Jag köpte små buntband av hög plastkvalitet, och trädde runt fjäderringarna, så yttre kopplingsplattan, inte går helt tillbaka mot järnet.
Se bild.
(Bilden är inte min, utan från Internet.)

Lite pilligt, och "måste" göras underifrån.
Stort tack!. jag har tillgång till lyft så om det är enklare att göra underifrån så kommer det att bli så :)

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]