Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
Jag tycker att mina bromsar på min V70N 140hk aut inte tar så bra . Har kört S80 och andra V70 som jag tycker hugger direkt när man stöter till pedalen. Men jag får ta i lite mer för att få samma kraft i mina bromsar. Det gick igenom bra och har ingen anliggning. Skivorna och beläggen ser bra ut.
Vart ska jag börja? Luft i systemet ger väl ojämna bromsar? Något med servon?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag tyckte också mina var lite "meh" när jag köpte min. Jag hade ett par nya belägg liggande hemma efter ett tidigare felköp så jag bytte bara för att prova och det blev märkbart bättre med nya belägg trots att de gamla hade typ 2/3 kvar.

Men det är fortfarande inte så att det riktigt hugger till, ska jag pallnita får jag jobba lite för det.
av MickeM
Detta är ta mig tusan individuellt på bilarna.

S70'n jag hade förut, hade något tungtrampade bromsar, trots att allt bromsrelaterat var i gott skick. Inkl vätskan. Helt ok för den som var van, men inte så där super......
Biltema grejer.

V70N 2005 jag har nu, får man bromsa med stortån. En ovan gör pallnitar utan att mena. Allt bromsrealterat i gott skick. Inkl vätskan.
Biltema grejer. Var så där nitande med kärvande ok bak, och rostiga bakskivor också. (När jag köpte den)

Jag och frugan hade varsin Hyundai Elantra under sent 90 tal. Min hade trögre, medans frugans var så där "stortå-bromsad".
Köptes båda relativt nya. Enda skillnaden var att min var kombi.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja att det är individuellt håller jag helt med om. S80:n jag hade innan var sådär "på hugget" både före och efter att jag bytte ut bromsdelarna (Biltema), men den slutade vibrera med nya skivor.

Nuvarande är OK men inte mer. Det stannar ju när jag vill men inte alls med samma bett. Delarna som satt på när jag köpte den står det Ferodo på. Lite förbättring med Biltemabelägg (fram) men inte natt och dag. Tror bara att de är nya gör sitt.
av Smille
Samma grej på min 05a. Riktigt bra nyp i dem förut (förmodligen volvoskivor och belägg) trots rostigt och kärvigt bak och slitet fram. Nu, med splitternya mekonomenklossar och skivor bak och biltemadito fram, och dessutom bytt bromsvätska - betydligt mindre nyp. Mer pedalkraft krävs.
av Danne12
Har en V70 -05 T5 som jag upplever att det är dåliga bromsar på, har 330mm skivor som är slitsade med Greenstuffbelägg och man får trycka bra hårt innan det händer något och tycker det är konstigt att det är såhär. Och undrar vad det kan bero på? Kan det vara dåliga bromsslangar som sväller när man bromsar?
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]