Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
#1186402
Hej
Tjejen komförbi med sin nya pärla en V70 tyckte den gick väldigt dåligt så kopplade in min dator till den med ett program jag fick här för många år sen.

Fick följande felkoder direkt ( alltså jag raderade alla felkoder och startade motorn igen och lästa av koderna.

ABS
443 Pump motor.

Motonic 4.4

EFI 454 Missfire emission
EFI 455 Missfire emission
EFI 543
EFI 453


Vad gäller ABS varningen så antar jag att det är servopumpen som menas?

Vad gäller motorfelen så antar jag att det är något fel med tändningen och eftersom det är på så många cylindrar samtidigt så antar jag att det inte är tändstiften eller tandkablarna till tändstiften utan snarare rotorn eller något i den stilen? Eller skulle ni börja med att byta något annat?

Tack för alla tips och råd, för jag har aldrig skruvat med tändningen på någon bil, utom att jag har bytt några tändstift.
av MickeM
#1186441
Lyser ABS-lampan?
Den varningen kan bli om man kopplar bort batteriet.
Men ligger isf som "ej aktiv", och släkt lampa, och allt fungerar normalt.
Edit: ser att du nollat koderna, och den återkom genast.

Det är naturligtvis INTE servopumpen, eftersom den endast är till styrservons hydraulik!
Det är ABS pumpen på ABSenheten som det handlar om.
Den går endast när ABS är Aktiv, dvs jobbar.
Bromsarna har vakuumservo.
Elservo till broms kom inte förränn i vissa V70N.

Tändkablar slår ofta över ifrån glasfiberröret till toppen.
Främst varm motor låga varv och belastning.
Att eltejpa glasfiberröret på kablarna är ett bra test.
Bättre= byt kablar. Annars är det annat fel.
Då slipper man byta kablar i "onödan".

Rotor och fördelarlock är standardfel, eftersom de inte finns i serviceshematsom byte.
Blir därför ofta gamla.
av alan
#1186608
Tusen tack för tipsen. Dom är ovärderliga när man som jag är lite osäker vart man skall börja.
Tänkte kolla om du upplever det som svårt att byta ABS pumpen?

Jo ABS lampan lyser till och från, eftersom det nästan bara är tjejen som kör med bilen så är jag inte helt säker. Men det är så hon säger.

Vad gäller rotorn / fördelarlocket. HAr inte bytt dessa på någon bil konstigt nog. Är det något man bör tänka på eller är det bara att skruva bort dom och sätta ditt nya? Eller är det något man måste ställa in? Så tänkte jag att det är lika bra att byta både rotor och fördelar lock.

Tack återigen.
av alan
#1186609


Hittade den här; antar att det är lika på en V70?
av MickeM
#1186622
alan skrev:Tusen tack för tipsen. Dom är ovärderliga när man som jag är lite osäker vart man skall börja.
Tänkte kolla om du upplever det som svårt att byta ABS pumpen?

Jo ABS lampan lyser till och från, eftersom det nästan bara är tjejen som kör med bilen så är jag inte helt säker. Men det är så hon säger.

Vad gäller rotorn / fördelarlocket. HAr inte bytt dessa på någon bil konstigt nog. Är det något man bör tänka på eller är det bara att skruva bort dom och sätta ditt nya? Eller är det något man måste ställa in? Så tänkte jag att det är lika bra att byta både rotor och fördelar lock.

Tack återigen.
Byta fördelarlock och rotor är busenkelt. Inga fällor, utan det är logiskt.
Ta loss luftburken för mer utrymme.
Notera vilken kabel som sitter vart, och sätt dom lika.
Annars blir det knas, med avgassmällar, och annat.

Byta ABS pump, är inget för amatörer. Den är inte bara dit skruvad, som en startmotor eller generator, utan är integrerad i ABS enheten.

ABS-enheten kan behöva lödas om. Vanlig Volvo-sjuka tom 2003. Något för specialist, och är dyrt, men inte skrota-bil-dyrt.(ca 1500 -2000kr)
Sök (Google) vem som gör det närmast dig. (Volvo gör det INTE)
Här i Ludvika tog dom 1300kr för nått år sen. Man kan sända dit en lös enhet också.

Men det är inte ovanligt med glapp i tändningslåsets kontakt, och det kan tända ABS lampan, bla.
Du kan testa att vicka lite på tändningsnyckeln när abs-lampan lyser.
Eller när den INTE lyser, för att se om den tänds.....

Naturligtvis ska du kolla alla säkringar, och alla systemrelän, så inte felet sitter i dom.
Men då borde fler saker inte fungera....
Mät om det finns spänning till ABS enheten.
av Kena
#1186749
Kolla batterispänningen så den är ok innan du börjar byta något :wink:
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]