Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Har en V70 -02 2.5T som hackar ganska smått på låga varv och framför allt på tvåans växel, det är som att man släpper upp kopplingen lite för fort så att det blir en väldigt hackig färd, ibland när jag svänger ut från tex en parkering så kan det hacka ganska kraftigt. På dom andra växlarna så har jag inte upplevt detta, dock så kan jag tycka att bilen accelererar ganska bra upp till ca 3-4000varv innan den släpper lite och känns ganska trög då, om jag inte har fel så är det väl lätt trycksturbo på dessa så det kanske ska vara så att dom tappar effekt vid högre varv? Har endast kört fulltryckare innan och då kommer ju all effekt vid högre varv =)

Ska också säga att det är när jag startar ifrån parkering eller kör sakta och ska iväg som det hackar, när jag väl har kommit upp i hastighet så går den väldigt fint, även om jag står stilla och gasar på tomgång så finns inga tecken på misständningar utan det är endast vi körning. Kan det vara tändspolarna som krånglar och hur kollar man vilken det är som felar isåfall?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Du borde ha en 2.4T om det är en 02:a. Inte för att det gör jättestor skillnad.

Att den blir slö vid högre varv låter inte normalt. Den borde snarare dra väldigt jämnt och fint betydligt högre än 4000 varv.

I övrigt inget att bidra med mer än om du kollat felkoder med en Volvoanpassad läsare.
av MickeM
På första generationens V70, blev det överslagfrån glasfiberröret på tändkabeln över till toppen genom små sprickor som uppstår med tiden.
En koll med två varv eltejp på röret kunde avslöja sådant. Blev det bra eller bättre fanns problemet där.
Jag har gjort samma sak på direktverkande tändspolar också, och upptäckt samma sak, dvs överslag.
V70N's tänspolar borde vara lika/liknande V70I.

I samtliga fall ryck vid varm motor, under typ 1800varv, och acceleration.
Inga felkoder, eftersom det inte hinns med att registrera misständningarna.
Det krävs typ flera i rad för att felkod ska sättas.

Det är ju lätt att testa och mycket billigt.
Jag ska testa detta själv vid nästa service, eftersom jag tycker min tvekar lite vid accelertion under 1800 varv.
Även tändsstiften ska bytas då.

Men tvekan vid högre varv är nått annat.

Hur mår främre/nedre, och övre/bakre motorfästen?
Är dom dåliga, blir den svår med kopplingens dragläge, och vid krypkörning i tex bilkö på 1 eller 2 kan den bli att "gunga/studsa" mellan drag och motorbroms fram och tillbaka.
Misstas ofta för ryck, dock sker detta inte vid acceleration.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]