Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goose0011
Hej!

Har just nu första generationens v70 men funderar på att skaffa en av andra generationen. Min fråga är då: sparar jag några pengar på bytet? Att bensinaren blir dyrare med mer bränsleförbrukning känns ganska självklart men hur är det med dieseln? Är mest sugen på de så räknat lite på de och verkar som att det blir ganska jämt med bilen jag har idag. Är ju en sanslös skatt....

Bilen jag har idag drar 8,7 l/100 km (bensin) och jag kör ca 150-200 km i månaden.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Även det dubbla är väldigt lite. Bränslekostnaden blir en rätt liten del av ägandet och du tjänar knappast in skatten på en diesel.

I övrigt bör det bli ungefär lika dyrt/billigt som den du har nu i stora drag.
av MickeM
SBergdahl skrev:Även det dubbla är väldigt lite. Bränslekostnaden blir en rätt liten del av ägandet och du tjänar knappast in skatten på en diesel.

I övrigt bör det bli ungefär lika dyrt/billigt som den du har nu i stora drag.
Vilka ofantligt dyra få mil att ha en bil för!
Service-skatt-försäkring- ev parkeringsplats- bränsle- nån reparation, osv .... =ujujuj!
Köp busskort om du bor så till.
Bor du på landsbygden kan jag förstå.
Hos mig, tex, är det omöjligt (jepp, omöjligt) att åka kollektivt för att kunna handla, eller jobba 8 tim.
Dagis-lämnande gör det bara "än mer omöjligt".

Men huvudfrågan då:
Med ynka 480mil/ år (200km x 2 = 40mil/mån x 12mån = 480mil) kan du ju köra vad som helst ang bränsleförbrukningen.
En eller två, tom TRE dl mer eller mindre per mil blir ju ändå "skitpengar" i bilsammanhanget.

Glöm Diesel i alla fall!
Krävs minst runt 1000mil/år för "break even" bränsle/extraskatt mässigt.
Lägg därtill att Dieslelmodellen är dyrare i inköp, innehåller fler potentiella felkällor än bensinmotor dito, och kanske snart förbjuden i EU, (storstäder iaf), och har därmed en osäker värdeutveckling.
Men dessa gamla Volvo-modeller är inte så himla dyra att köpa, Diesel eller ej, så den värde-risken är ju inte kollosalt farlig, mot stackarna som köpt Diesel för +300,000kr....
av Goose0011
Kollektivt är verkligen inget alternativ där jag bor :lol: Sen håller jag på med folkrace, vilket ställer krav på bil. Det är även de resorna som får bränslekostaden att dra iväg då bilen säkert drar 10 l/100 km. Anledningen till funderingarna på annan bil har varit att man är student och inte har så jättegott om pengar. Men valet blir nog att behålla den jag har och skaffa cykel., som man då kan ha till kortare resor. Längtar inte till vintern :lol:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ja vill du spara pengar behåller du den du har tills något dyrt pajar.

Cykla är gött även på vintern när man kommit in i det givet att avståndet tillåter det. Även om jag gillar att köra bil skulle jag inte välja att pendla med bil om jag kan slippa.
Användarvisningsbild
av Frrla
man kan tekna försäkring på antal mil man kör bara. en app i telefonen å nå mer man får hemskickat i brevlådan. då kommer du säkert ner mycket bara i den frågan. i övrigt har jag inget å tillägga än att en nyare bil är alltid en nyare bil å allt som innebär med det ;)

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]