Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Robbi skrev:
VolvoB20 skrev:Tycker det är svårt att definera Italiensk trafik, det är ju grym skillnad på norra italien där alla kör helt normalt. Det är ju först när man kommer söder om Rom och ned till Neapel, Sorrento, Amalfi och Sicilien det blir "Italiensk" trafik.

Hur var det att ta sig förbi Hamburg-området med alla vägarbeten som pågår där, mycket köer?
Jag blev omledd av GPS innan Hamburg och fick åka en liten väg runt men jag rullade i alla fall i 70-100. Samma sak på vägen hem så det är totaltstopp där. Kör runt.
Vet du vilka vägar du körde? Ska köra imorgon och funderar på att ta 404 ist.
Förlorade en timme där förra veckan :(
Användarvisningsbild
av Robbi
jwiss skrev:
Robbi skrev:
VolvoB20 skrev:Tycker det är svårt att definera Italiensk trafik, det är ju grym skillnad på norra italien där alla kör helt normalt. Det är ju först när man kommer söder om Rom och ned till Neapel, Sorrento, Amalfi och Sicilien det blir "Italiensk" trafik.

Hur var det att ta sig förbi Hamburg-området med alla vägarbeten som pågår där, mycket köer?
Jag blev omledd av GPS innan Hamburg och fick åka en liten väg runt men jag rullade i alla fall i 70-100. Samma sak på vägen hem så det är totaltstopp där. Kör runt.
När jag åkte ner skulle jag ta 7 men hamnade på 209, har jag för mig. Sorry, minns inte närmare.
av Elektrikern84
Robbi skrev:Nu är jag hemma efter en mastodanresa med min V90 CC D4 Awd och familj med två barn på 12 och 14. Resan gick till Mosel, Österrike, Italien, San Remo, Monaco, Frankrike, Belgien, Tyskland och hem via Frankrike. 340 mil landade det på.

Bilen har gått som en klocka, ett antal tankningar, fönstertvätt och och i lagom fart. Jag var uppe i 180 och den var stabil som en oxe. Mest låg jag i 150, en lite lagom nivå på autobahn. Adaptiv farthållare var en lifesafer, man vågade ligga på och lita på den för plötsliga stop i trafiken. Navigatorn har varit riktigt bra, mycket bättre än min förra och har lett om vid stau. Jag hade utökad trafikinformation på och den höll hela tiden aktuell status och räddade mig från många timmar stillastående.

Min uppfattning är att hela Italien borde ta om körkortet. Livsfarliga omkörningar och allmänt trafikovett har jag sällan skådat. Tyskarna kör snabbast och bäst. Släpper fram och tar hänsyn. Fransmännen lite som italienare. Belgare var lugna.

Men väldigt få svenskar! Endast en V90 såg jag på hela resan medan V70 fanns lite varstans. En hel del fransmän hade faktiskt Volvo.

Några tyskar kom fram och ville titta på bilen, jag visade lite och de var helnöjda, så viss intresse fanns det. Polisen i Monaco var också framme och kikade lite och gjorde tummen upp.

Jag låg i snitt 0.58 vid tank, vilket är imponerande med tanke på att det låg nästan aldrig under 130 km/h...jo, nedför i Österrike.

Så nu dröjer det ett par år innan jag gör om denna cirkus.
Härligt. Ska göra en nästa sommar; Danmark-Tyskland-Nederländerna-Storbritannien-Frankrike-Belgien-Tyskland-Danmark-Hem. Då är bilen ett år och hoppas den går lika smärtfritt som din!
Användarvisningsbild
av olsin
Dundermuppen skrev:Det finns bara ett sätt att förhålla sig till trafiken i Italien och det är bete sig som italienare. Om du måste göra en dumhet så gör den med bestämdhet och stolthet.
Tvekar man blir det snabbt farligt.
Instämmer. Jag brukar även räkna ställningen i antal tutningar, dvs hur många som jag måste tuta på mot hur många gånger jag tutat. Om jag inte vinner har jag kört för svenskt...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:
Robbi skrev:

Hur gick det, vilken väg valde du?
av jwiss
Vi kom av runt 18 och i början tog min gps mig av autobahn mot b404 och jag hadde tänkt följa men runt Lübeck räknade den om och valde a1-a7, det var fritt runt Hamburg och vi åkte tills det började bli dax att hitta hotell, blev tipsade om ett ställe som heter Heidschnucke i Asendorf som kostade en del men defenitivt prisvärt!
av para
Bra förbrukning på din Robbi.
Har precis kommit hem från våran resa till Kroatien/Slovenien från Göteborg.
Snittade 7.2 uppmätt förbrukning över 430 mil. 2vuxna 3 barn och full packning. Höll 140-180 genom Tyskland där det gick och +10 på skyltarna i övriga länder. Regn och mycket kö under hela hemresan.
Fick upp den i 217 som mest enligt mätaren....

Gjorde samma resa 2015 med en xc70 d4 awd automat och den låg på 8.1l /10mil med samma körsätt. 2014 hade xc70-n takbox och den drog då 8.7

Såg 1 v90cc, 1v90 och 4-5 Xc90 på hela resan. Trodde 90-bilarna skulle vara vanligare i Europa.
Överallt vi stannade var folk framme och kollade och fotade bilen. Hälften var kanske pga min nummerskylt "0000001" men resten var intresserade av bilen.
Volvo borde sponsra oss europaresenärer, många tyskar i BMW och Audi som fått Tors hammare i backspeglarna.
Användarvisningsbild
av Robbi
para skrev:Bra förbrukning på din Robbi.
Har precis kommit hem från våran resa till Kroatien/Slovenien från Göteborg.
Snittade 7.2 uppmätt förbrukning över 430 mil. 2vuxna 3 barn och full packning. Höll 140-180 genom Tyskland där det gick och +10 på skyltarna i övriga länder. Regn och mycket kö under hela hemresan.
Fick upp den i 217 som mest enligt mätaren....

Gjorde samma resa 2015 med en xc70 d4 awd automat och den låg på 8.1l /10mil med samma körsätt. 2014 hade xc70-n takbox och den drog då 8.7

Såg 1 v90cc, 1v90 och 4-5 Xc90 på hela resan. Trodde 90-bilarna skulle vara vanligare i Europa.
Överallt vi stannade var folk framme och kollade och fotade bilen. Hälften var kanske pga min nummerskylt "0000001" men resten var intresserade av bilen.
Volvo borde sponsra oss europaresenärer, många tyskar i BMW och Audi som fått Tors hammare i backspeglarna.
Var lite förvånad själv. Jag kollade på kvittorna som jag skrev upp milen på. 0.62 (Var svensk tankning), 0.59 (Tysk), 0.54 (Österrike), 0.52 (nedför från Garda till Nice), 0.57 (Frankrike), 0.61 (Tyskland).

Det verkar som att utländsk diesel ger bättre förbrukning? Vi var 2 vuxna och två äldre barn med full packning.

Har vi samma bil och motor?
av Flajjan
Jag upplevde precis samma sak när vi för två år sedan körde med XC70 D5 till sjöarna i norra Italien, bilen kändes friskare och drog mindre på det europeiska bränslet. Tacka miljöpartiets anhängare för att dom fått bränslebolagen att blanda i RmE och skit i bränslet för att i teorin få det miljövänligare... Eller mindre effektivt och få bilarna att dra lite mer..
Användarvisningsbild
av Robbi
Flajjan skrev:Jag upplevde precis samma sak när vi för två år sedan körde med XC70 D5 till sjöarna i norra Italien, bilen kändes friskare och drog mindre på det europeiska bränslet. Tacka miljöpartiets anhängare för att dom fått bränslebolagen att blanda i RmE och skit i bränslet för att i teorin få det miljövänligare... Eller mindre effektivt och få bilarna att dra lite mer..
Jag har inget emot lite högre förbrukning om det är bättre för miljön.Bild

Kan du inte se nått om du skruvar bort inred[…]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]

Håller med om att det är osannolikt att[…]

B30a i en 740?

740 fanns ju med en rak VW diesel 6-a så en […]