Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag har märkt att ACn kyler lite dåligt ibland och gjorde en AC service idag. Fattades 260 gram köldmedium (förmodligen aldrig påfyllt på 11 år). Tömning gjordes, kollade vakum och påfyllning med 700 gram enligt etiketten i motorutrymmet.

Allt fungerade i frid och fröjd och den kylde väldigt bra. Tills jag varmkörde bilen ordentligt på motorväg. Är ute i Europa. Helt plötsligt började ACn slå på och av hela tiden. Rätt vad det va så kom det varm fuktig luft. Sen helt plötsligt kallt igen. Sen varmt i 5 minuter och sen kallt igen.

Mycket märkligt! Vad kan felet vara?
Det låter som beskrivningen av en magnetkoppling i kompressorn som är i behov av shimsning. Att kompressorn slutar gå när den blir varm och sen fungerar fint igen när den svalnat. Det finns ett par instruktioner på hur man kollar om så är fallet om du söker här på forumet på att shimsa kompressor.
av Alexas
Såhär ser kopplingen ut när den inte är inkopplad. Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta avståndet då jag inte är hemma. Är det någon med tränat öga som kan se om avståndet är för stort? Jag har kollat med VIDA, finns inte en enda felkod. När den kyler så kyler den jättebra nu med ny gas. Det stora röret från kompressorn blir iskallt. Men så fort motorn är varm fungerar den sporadiskt.

https://imgur.com/4IhcRp5
av m2c
Svårt att se på bilden, men på beskrivningen så låter det som att det är schimsning som behövs. Eller så är generatorn/laddrelät dåligt så det blir för lite volt.

Är spelet mellan skivorna större än 1 mm så kan det börja bli problem. Men som sagt, testa banka till den stillastående skivan med en träbit i riktning mot kompressorn med motorn igång. Hoppar den igång en cykel då så är det schimsning som behövs, men akta huvudet.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]