Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej köpte en s60 2,4 -02 för ca 1 månad sen med rasad motor, har nu bytt motor men får den inte att gå ordentligt, den går fint på tomgång men när man är ute och kör och kommer upp till ca 3000 rpm så början den hacka och vill inte varva mer, det går att smyga på gasen så den kommer högre men får den max till ca 4500rpm, under 3000 går det jätte fint inga ryck eller nått, det är när man kommer över 3k rpm eller kör wot som den total vägrar att accelerera och typ misständer?

har kollat med datorn och finns inga felkoder och bränsletrycket ligger stabilt på 560kpa hela tiden vid körning även kollat värdet på maf,och gasspjället och det ser bra ut, så undrar om nån råkat ut för samma fel eller har nått bra förslag på vad det kan va?
Senast redigerad av 1 koko90, redigerad totalt 0 gånger.
Tät katalysator?

Om motorn rasade kan det ha kommit all möjlig goja i den, så den överhettar och smälter ihop i kanalerna.

Jag har sett flera ihopsmälta katalysatorer förr. Dock ingen Volvo ännu, men en Kia Sorento och en Land-Rover Freelander.
Båda körda med motorfel för länge.

Kan naturligtvis vara tät i en ljuddämpare också.
Råkat ut för det själv på en 240, men den lät märkligt. Annars liknande symptom.
testade att loss efter grenröret vid flänsen, ingen skillnad, känndes nästan som den började misstända tidigare, därimot hördes det ju mer tydligt nu att det är att den misständer så frågan e om det kan va nån spole iaf? hördes helt klart att den inte gick på alla när den börjar hacka/bluddra
Om motorn går så dåligt, är det märkligt om du inte har felkoder.

En ELM kanske bara ser avgasrelaterade felkoder....

Bytte du kamrem i nya motorn?
Användes tolkar isf, och gjorde du rätt med VVT?

Om kamremmen sitter fel, så bör man få felkod/er på att kamaxelsensor och vevaxelsensor är ur sync, eller felaktiga.
Jag har sett sådana felkoder i en bil med brusten kamrem.....
Kanske inte syns med en ELM....

Ingen trasa kvar insuget?

Om nån sensor inte är inkopplad, så skapas felkoder.

Kom ihåg att om du torrvarvar stillastående kommer du inte upp i varv.
Jag är ganska säker på att dom är varvtalsspärrade vid ca 3-4000varv stillastående.

Hmmm, du har inget ABS eller DIM relaterat, som är tillfälligt urkopplat just nu?
Då kanske ECM tror att bilen står stilla, trots att du kör.....
Du skulle du ha felkod på "hastighetssignal saknas", eller liknande.
ja det är det jag med tycker är märkligt att den inte ger nån felkod när det går som den gör, den täder ju inte motorlampan ens? nä rörde aldrig kamremen i nya motorn, flyttade dock över alla givare från gamla motorn till den nya då det inte va riktigt samma kontakter på den "nya" motorn
flyttade över vvt:n och kamaxel givare,knacksensor och vevaxelgivare, även svänghjulet tog jag från den gamla motorn,

har kollat efter vacum läckage oxå

ska testa och rycka nån givare och se om den sätter felkod
höhö hittade felet nu när ja va ute och skulle skruva tebax avgassystemet.....bränsle slangen hade hamnat dumt och typ vikt sig 90 grader :shock: :oops: haha så nu går den som den ska igen XD tack iaf för alla svar =) alltid skönt att ha ett forum och stötta sig imot :-)-)
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]