Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Hej,
jag håller på med en renovering av sommarhuset och ska därför lägga en ganska stor beställning av olika typer av el-prylar.
Då allt kommer från Schneider electric har har fått bra pris på hela deras sortiment. därför tänker jag beställa en laddstation men vet inte vilken jag ska välja. dom har ett gäng som är mindre, EVlink Väggbox IP54 men i så fall ska man ha TYP2 oc 7,4kW eller 3,6kW eller är det inte ens TYP2 man ska ha.

Hjälp i djungeln sökes!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vilken typ av kabel du ska ha beror på bilen du ska ladda. Volvo använder Type 2
3,6kw är vad du klarar ladda med 16A huvudsäkring, dessutom klarar Volvon "bara"att ta emot upp till 16A.

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
Även om du skulle välja att dra trefas och sätta en typ2 11kw kommer du kunna ladda Volvon. Typ2 är "smart" och pratar med bilen och levererar det bilen vill ha.

Själv har jag gjort en lite "snålare" installation där jag fixade en elektriker som satte in ett 16A enfas CEE-uttag.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000018083/

Sen köpte jag en extra laddsladd med CEE-anslutning så att jag kunde ladda 16A (istället för 13A som den medföljande shuckon klarar) och så att jag alltid har den sladden i och slipper ta fram och ta bort när jag är hemma.
https://evconnect.se/collections/portab ... m-16a-230v

Har man möjlighet kan man dra fram en trefas direkt och köpa en av sladdarna ovan med 3-faskoppling. Då kan man framöver också byta till 16A trefas laddstation om det behövs... eftersom kabeldragningen för det då redan är klar.

Min installation gick på drygt 1000kr för elektriker och uttag, samt drygt 2500kr för laddkabel.

Sen har jag den shucko man fick med i bakluckan tillsammans med en typ2-kabel för laddning på annan ort.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du tänkt tanken att fortsätta åka hybrid eller köpa elbil så kan du i det minsta tänka på att dra fram rejäl kabelarea.
Laddboxen hade jag nog köpt en förhållandevis enkel men ändå såpass att den lägger last på minst belastade fasen.
Om 5 år kommer den vara antik (i förhållande till kommande teknik)
av Jacobsson
ja i dagsläget är det min Xc90 T8 som ska laddas.
Jag älskar motorn och har svår att se att jag skulle gå ifrån någon form av el driven bil.

Jag ska dra om all el i huset och kringliggande byggnader samt gräva ner kabeln till alla byggnaderna som idag går i luften så den här elstationen gör inte mycket på den totala budgeten..

då har jag i alla fall lite mer info för vad jag bör tänka på, tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av joel80
Isåfall skulle jag göra som Tommy föreslår.. Hittar en laddare som du ev kan välja vilken fas du ska dra från är det bäst. Jag vet dock ingen med rimlig budget som gör det.. Så berätta gärna om du gör det.

Jag har löst belastningsprovlematiken hemma på så sätt att jag ställt in min bil via VOC på att inte ladda mellan 17-19 när den står hemma. Det är under dom timmarna har har peak-förbrukning hemma och första vintern lyckades jag smälla en av huvudsäkringarna 2-3 gånger. Värme (direktverkande) , plattor, ugn, tvättmaskin och allt annat i huset samtidigt som varmvattenberedaren drog igång och bilen laddade med 16A blev för mkt. :)
Så istället för tusenlappen extra per år för att höja huvudsäkringarna till 20A kände jag att behovet av att ladda den tiden var rätt lågt. Sommartid skulle jag kunna men har inte haft behovet.

Jag hade dragit en trefas om jag gjort om det idag, för att förbereda för nästa bil som blir ren el. Hoppas att den då har som Tesla där man t.ex kan ladda 8 eller 5A från trefas och alltså ta lite från varje fas. :)
av Xanthopteryx
joel80 skrev:Isåfall skulle jag göra som Tommy föreslår.. Hittar en laddare som du ev kan välja vilken fas du ska dra från är det bäst. Jag vet dock ingen med rimlig budget som gör det.. Så berätta gärna om du gör det.

Jag har löst belastningsprovlematiken hemma på så sätt att jag ställt in min bil via VOC på att inte ladda mellan 17-19 när den står hemma. Det är under dom timmarna har har peak-förbrukning hemma och första vintern lyckades jag smälla en av huvudsäkringarna 2-3 gånger. Värme (direktverkande) , plattor, ugn, tvättmaskin och allt annat i huset samtidigt som varmvattenberedaren drog igång och bilen laddade med 16A blev för mkt. :)
Så istället för tusenlappen extra per år för att höja huvudsäkringarna till 20A kände jag att behovet av att ladda den tiden var rätt lågt. Sommartid skulle jag kunna men har inte haft behovet.

Jag hade dragit en trefas om jag gjort om det idag, för att förbereda för nästa bil som blir ren el. Hoppas att den då har som Tesla där man t.ex kan ladda 8 eller 5A från trefas och alltså ta lite från varje fas. :)
En billig lösning är effektvakt på bilens ladduttag.
Den ställer du in så om effekten på ingående faser blir över ett visst tröskelvärde så slår den ifrån det som är inkopplat på effektvakten. Efter att belastningen minskat så slår den, efter förvald tidsfördröjning, på det som är inkopplat.
Vi har nyttjat detta i sommarstugan bland annat där det stundom, påsktid, blivit för hög belastning då huset skall värmas upp. Effektvakten har därmed slagit ifrån varmvattenberedaren. Sedan dess gick aldrig huvudsäkringarna igen.
av superluxus
joel80 skrev:Jag har löst belastningsprovlematiken hemma på så sätt att jag ställt in min bil via VOC på att inte ladda mellan 17-19 när den står hemma.
Dette visste jeg ikke at var mulig i VOC app'en, men må ha kommet med siste oppdatering. Veldig praktisk funksjon som de fleste el-biler har allerede. Testet det nå og fungerte fint. Kan også få påminnelse hvis du har glemt å koble til laderen.

I Norge vil det mest sannsynlig bli differensiert strømprising fra 1.1.2019. Da vil man ikke lade mellom 17-19 også grunnet høy strømpris.

Da jeg fikk min XC90 T8 i mars, la jeg samtidig opp et nytt sikringsskap (underfordeling) i garasjen med mulighet for å lade 2 stk elbiler på inntil 25A 1-fas per bil. Dette kostet ca 20.000, men da får jeg ingen overbelastningsproblemer i fremtiden.

Jeg har ikke planer om å kjøpe noe annet enn PHEV eller EV biler i fremtiden. Volvo's strategi ser ut til å passe bra med det. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
superluxus skrev:
joel80 skrev:Jag har löst belastningsprovlematiken hemma på så sätt att jag ställt in min bil via VOC på att inte ladda mellan 17-19 när den står hemma.
Dette visste jeg ikke at var mulig i VOC app'en, men må ha kommet med siste oppdatering. Veldig praktisk funksjon som de fleste el-biler har allerede. Testet det nå og fungerte fint. Kan også få påminnelse hvis du har glemt å koble til laderen.
Det har funnits sen jag fick bilen i slutet av 2015.
Under batteriladdning/sparade platser/schemaläggning för den som letar.
:)

Sparar man sina vanliga laddplatser kan man då också som du skriver ställa in påminnelse så att man om man ställer bilen men glömmer koppar in sladden får en notis i mobilen efter en halvtimme.
Jag gillar den funktionen mkt också!

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]