Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Ingen människa vid sina sinnes fulla bruk köper olja på Bila mdfl. Man gör som du och köper online eller passar på om det är en kampanj någonstans man råkar vara :)

F-n kom på att jag måste köpa en liten dunk att ha hemma för påfyllnad, eller så köper jag på Aral i Tyskland i augusti, hmm värt att tänka på :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är bra pris! Jag har tidigare köpt 12-pack för 1700kr.
av Daniel73
Oljemagasinet.se brukar jag handla på.
av xAx
Dackonline.se säljer numera inte bara däck,utan även motorolja
till "tyska" priser.Enormt utbud och fraktfritt.
Användarvisningsbild
av MartinS
xAx skrev:Dackonline.se säljer numera inte bara däck,utan även motorolja
till "tyska" priser.Enormt utbud och fraktfritt.
Dom slår ju inte oljefyndets pris på kvalitetsolja/premium som är godkänd enligt Volvos nya norm.
Användarvisningsbild
av Perra83
Köpt från Oljefyndet, Tack för tips!!!

Hade helt glömt bort att köpa en flaska till min D5 VEA. Gamla S60 D5 och V60 D4 ville ha en skvätt mellan service. Då gick dom mestadels stadskörning. Nu går bilen mest landsvägskörning men en flaska med rätt olja är bra att ha.
av Yaniz
Ska bli intressant att följa dessa motorer som går på 0-20 olja. Den oljan kan inte tåla mycket värmeutveckling.

Ja, jag vet att jag kommer att få mothugg i stil med att det är experter som tagit fram motorerna och de vet vad som är bäst och att utvecklingen av motorolja har gjort stora framsteg sedan antiken mm.

Men tillåt mig stilla tvivla ...
av Leafs
För att jämföra kan jag nämna att Honda tillverkar dieselmotorer som "ska" gå på 0W20. Ett motorhaveri på en Honda (som inte går på bana) finns knappt på världskartan. Iofs är Honda antagligen världsledande på att bygga motorer, men min teori är att även VEA-motorer kommer att klara sig fint så länge de inte körs på bana, d.v.s. helt vanlig Svenssonkörning. Naturligtvis förutsatt att oljebyten sköts med max 2000 mils intervaller.

Om jag däremot skulle dra tungt släp ofta och länge skulle jag nog välja att gå upp till en 0W30....
av Cox
Nu tar du i, Honda världsledande på motorer, jo det går ju bra för dom i F1 deras motorer rasar ju på löpandeband till Alonsos förtvivlan

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]