NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JockumL
Hej,

Finns det någon som har erfarenhet av hållbarheten på AC Kondensatorer för v50?

Köpte bilen under våren förra året, och lade genast märke till att det inte blåste kall luft ur A/C:n då det blev lite varmare. Efter många om och men med bilfirman som sålde bilen så gick de äntligen med på att byta ut torkaren + kondensatorn.

I vår så märkte jag igen att det inte blåste kall luft, och ringde genast samma firma för att granska ifall de helt enkelt har glömt att spänna något. Där sades det då att det är en utomstående skada på en del som måste bytas ut och att de inte står för det.

Efter lite granskning hemma från soffan så visar det sig nu att det är samma del som igen måste bytas ut, men att de har valt att namnge den på ett annat sätt under den här granskningen.

Är kondensatorerna för klimatanläggningen faktiskt så utsatta på en V50 att de inte håller mer än 12 månader i taget, eller försöker firman i fråga pissa mig i linsen?
Användarvisningsbild
av grillchips
De sitter tyvärr riktigt illa till. Eller snarare, oskyddat. Jag vet ett par stycken som satt upp extra skydd i form av något finmaskigt galler/nät som förhoppningsvis fångar exempelvis stenskott och annat.
Att den inte höll mer än 12 månader är ju svårt att säga, det kan vara ren otur. Min första kondensor höll i drygt 7 år och 10.000 mil. Efter att senare ha fått byta den så hoppas jag att den håller bilens livslängd nu.

Vad kallade de delen för byte den andra gången?
av JockumL
Äsch, tråkigt att höra..
Tyckte själv att det lät lite misstänksamt då de valde att ge 2 olika namn för samma del från samma firma bara..
Bor i Finland så finskan har 2 ord för samma del som betyder exakt samma "Lauhdutin" som är Kondensator och andra som är "Ilmastoinnin kenno" som då också betyder kondensator, men där är då "ilmastointi" som betyder klimatanläggningens.. Men kort och gott - samma sak.

Blir väl att byta ut samma del igen och försöka fixa nått skydd på efterhand för den bara. Trist att bytet är så dyrt bara, finns väl bättre saker att lägga sina pengar på än samma del år in och år ut..

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av grillchips
Oh ja, jag förstår dig helt. Otroligt tråkig utgift. Jag bytte min själv efter att ha beställt lite delar från Tyskland. Verkstads-bytet skulle landa kring 7-8000 för arbete och material, jag landade kring 2000-3000 i slutändan.

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]